Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2006, 08:44
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan

Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Gewaagde gewetensvraag voor adviseurs

Toch wil ik daar graag iets aan toevoegen:
Als je, zoals ik, naast advieswerk ook producten levert waarvan mensen het moeilijk vinden in te schatten 'wat zoiets nou kost' dan is het handig een vaste prijs te hebben. Niet zomaar; met name omdat ik in een betere positie ben in te schatten wat de waarde van het 'ding' is, omdat ik de expertise en ervaring in huis heb. De dynamiek binnen een markt als grafische vormgeving is natuurlijk ook een beetje lastig inzichtelijk te maken. Veel mensen schrikken van de prijs van een logo. (En dan vraag ik nog niet eens de hoofdprijs ;-) Die zouden zelf eerder aan 10% van dat bedrag gedacht hebben als ik ze de prijs zelf zou laten bepalen (ik heb hier wel eens naar gevraagd namelijk). En daar doe ik het niet voor. Het blijkt dus dat na een initiële verbazing (namelijk: het is 90% duurder dan wat ze zelf in gedachten hadden) toch bereid zijn ervoor te betalen wat ik ervoor vraag. Dan komen dingen als reputatie, track record en talent om de hoek kijken als factor.

Daar komt bij dat ik me afvraag hoe je dit ziet voor mensen die minder expliciete talenten hebben? Het is toch absoluut noodzakelijk ergens in uit te blinken danwel helemaal op je talent en expertise te zitten als je jouw model wil toepassen? Je moet van waarde zijn; dat ben je niet zomaar!
Ergo: Hoe ben je maximaal van waarde?