Re: citaat auteursrechtelijk beschermd?
Dit is typisch iets wat je door een jurist moet laten uitzoeken (stap 1) en verder moet je altijd zorgen dat je toestemming hebt (stap 2). De wetgeving op het gebied van auteursrecht volgt nl. de maatschappelijke ontwikkelingen, niet andersom; vuistregel = 'vraag het de maker'.
Ook al is Drucker niet meer onder ons, op zijn werk berust auteursrecht. Het citeren op een kaartje dient een commercieel doel en dan heb je met meer factoren te maken dan louter een citaat. Citaten van Grote Lieden uit het verleden worden vaak als 'gratis' en 'publiek eigendom' gezien. Ik kan vermoedelijk wel "Ich bin ein Berliner" op mijn kaartje zetten, maar een kledingmerk met die naam wordt al lastiger. In de hoek van uitgever, auteurs, management en 21e eeuw zou ik een beetje oppassen. Ik neem aan dat je het citaat kiest omdat je zelf in een vergelijkbare business zit. Dat maakt het probleem en de kans op ontdekking groter. Als je freelance fysiotherapeut zou zijn met een actieradius die beperkt blijft tot Delfzijl, juist niet.
Persoonlijk advies van een auteur/uitgever: ga respectvol om met het materiaal van anderen. Zet het dus niet commercieel in, tenzij je daar expliciet toestemming voor vraagt en krijgt. Het risico is anders dat je - als het zo ver komt - hard wordt aangepakt.
|