Los bericht bekijken
Oud 23 november 2007, 10:24
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan

Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Ik heb het volgende advies gekregen dat ik graag met jullie wil delen. Of ik het nu helemaal snap........

"Pensioen voortzetten kan uiteraard altijd, op individuele basis. Wil je het voortzetten bij je oude werkgever, dan moet die werkgever daar wel aan willen meewerken, en ik kan mij niet voorstellen dat pensioenfondsen en werkgevers daar op zitten de wachten. Immers de incasso van de pensioenpremies en de deelnemersadministratie moet via de werkgever lopen (fiscale eis). Bovendien willen de werkgevers uit IFRS-overwegingen meestal geen oneigenlijke geldstromen in hun boeken hebben. En verder moeten er afspraken gemaakt worden over indexatierecht, overrente etc.

Wat wel kan is zelf een FOR (fiscale oudedagsreserve) aanhouden op de balans, daarover moet je wel geadviseerd worden door een fiscalist. Verder kun je bij een aantoonbaar pensioentekort (en dat heb je niet zo gauw meer met de nieuwe pensioenwet) bijsparen en fiscaal aftrekken, dit moet je bepalen aan de hand van de zgn. factor-A, waarover je pensioenfonds je als het goed is via de UPO (uniforme pensioenopgave) heeft geinformeerd.

Verder kun je als zelfstandig ondernemer uiteraard gewoon voor jezelf fiscaal aantrekkelijk pensioen opbouwen, dan moet je het wel via een verzekeraar regelen, want de risico's moeten afgedekt zijn (pensioenwet). Bovendien zijn pensioenaanspraken niet af te kopen, wel te vervroegen of uit te stellen bij een aantoonbaar dienstverband. Kortom het is best handig om daar een op maat gesneden advies over te vragen bij b.v. een ondernemersvereniging o.i.d."

Met citaat reageren