26 november 2007, 09:38
|
Verbannen
|
|
|
|
Re: Betaling van een freelancer?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LisaR
Bedankt voor je snelle reactie.
Stel dat ik dat doe en over 3 jaar besluit om toch fullt-time te gaan ondernemen. Heb ik dan alsnog recht op een starters / ondernemers aftrek of ziet de belastingdienst mijn bedrijf niet meer als een jongeonderneming.
zie info Belastingdienst:
Ondernemersaftrek
Om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek, moet u door de Belastingdienst als ondernemer worden beschouwd. De ondernemersaftrek is het bedrag dat wordt afgetrokken van de winst, na een eventuele toevoeging aan de oudedagsreserve, en bestaat uit de volgende onderdelen:- de zelfstandigenaftrek en startersaftrek;
- de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk;
- de meewerkaftrek;
- de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid;
- de stakingsaftrek;
Nieuw onderdeel is de MKB-vrijstelling.
Eerst wordt ingegaan op het urencriterium. Om in aanmerking te komen voor de oudedagsreserve, de zelfstandigen-, starters- en meewerkaftrek en de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, moet u voldoen aan het urencriterium. Dit geldt ook voor de MKB-vrijstelling. Voor de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid moet u voldoen aan het verlaagde urencriterium.
Zelfstandigenaftrek
De zelfstandigenaftrek is een aftrekpost bij de berekening van uw winst. Voor de zelfstandigenaftrek moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:- U drijft de onderneming feitelijk zelf (of samen met anderen).
- U voldoet aan het urencriterium.
Startersaftrek
Als startende ondernemer kunt u aanspraak maken op een verhoging van de zelfstandigenaftrek. U kunt over 2007 een extra bedrag van € 2.019 aftrekken als u aan de volgende voorwaarden voldoet:- U heeft in 2007 recht op zelfstandigenaftrek;
- U heeft in de jaren 2002 tot en met 2006 maximaal tweemaal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek;
- U heeft in de jaren 2002 tot en met 2006 minimaal 1 jaar geen onderneming gehad.
Stel dat het niet mij lukt op 3 opdrachtgevers te vinden. Zijn er alternatieven om toch als freelancer te kunnen werken zonder dat ik ingeschreven sta als ondernemer bij de KvK en belastingdienst?
|
Niet als freelancer denk ik. Je kunt via een uitzend/detacheringsbureau ingehuurd worden, je ontvangt gewoon loon, maar je bent geen ondernemer.
|