Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2008, 22:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan

Standaard Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Heb vaker gehoord dat deze zinsnede wordt opgenomen, onlangs nog ergens een discussie over gelezen. Blijkbaar is het bemiddelingsbureau bang aansprakelijk gesteld te worden voor de afdracht van BTW als jij dat niet netjes doet. Volgens mij is dit klinkklare onzin. De BTW dient te worden afgedragen door degene die ze op de factuur in rekening brengt. Degene die ze betaalt en in vooraftrek brengt is hiervoor niet aansprakelijk tenzij hij redelijkerwijs kon weten dat de BTW door jou niet zou worden afgedragen. Het gaat veel te ver om hiervoor een accountantsverklaring te vragen. Als ik voor de verbouwing van mijn kantoor bouwmaterialen ga halen bij de Gamma zeg ik toch ook niet tegen ze dat ik pas afreken als Gamma mij aantoont dat ze de BTW netjes hebben afgedragen? Ze zien me aankomen!
Het is in ieder geval een voorwaarde waar ik mijn handtekening niet onder zou zetten, ofwel ik zou met een dergelijk bureau weigeren zaken te doen.

En zo gebruikelijk is dit niet, er zijn zat bureaus die deze onzin niet in hun contracten opnemen.
Met citaat reageren