Discussie: Administratievraag
Los bericht bekijken
Oud 28 november 2009, 02:23
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan

Standaard Re: Administratievraag

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
Als je een eenmanszaak in je hebt, hoef je het volgens mij niet eens te vermelden in je boekhouding.
Je moet het wel degelijk opvoeren zoals Adine het zegt. Het is echter geen post die vergelijkbaar is met 'Vakliteratuur'. Die post valt namelijk onder (exploitatie)kosten, een privé-opname is een mutatie van het Eigen Vermogen. Om het nog ingewikkelder te maken: kosten komen terecht op je Winst & Verliesrekening, het Eigen Vermogen is een balanspost.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
Ik maak geld altijd gewoon over onder vermelding van "Loon MAAND (1)". Ik maak soms vaker per maand geld over.
Wat voor een vermelding je er ook aan geeft: alles wat je van je zakelijke rekening of kas overhevelt naar privé wordt geboekt als een privé-opname. Overigens is 'Loon' niet de beste omschrijving die je kunt kiezen: een zelfstandige heeft geen loon, maar (hopelijk) aan het einde van het jaar winst. Om jezelf niet te verwarren, zou je het dan bijv. 'voorschot winst' kunnen noemen; zelf gebruik ik altijd heel standaard, maar wel zo duidelijk 'opname t.b.v. privé'.

Groeten, Renée
Met citaat reageren