Dag Natasja,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natas
Sinds wanneer is een open sollicitatie spam? 
Vaak kunnen freelancers die interesse hebben zich gewoon per mail melden 
|
Van de website
www.spamklacht.nl: "Een spambericht is een bericht dat u ongevraagd ontvangt. Denk aan een e-mailbericht of een sms'je. De inhoud van het bericht bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van spam: die moet commercieel, ideëel of charitatief zijn."
Jouw geplande schrijven voldoet geheel aan deze omschrijving zodra je 'm per e-mail verstuurt,
behalve bij die paar bedrijven die nadrukkelijk aangeven prijs te stellen op spontane reacties van bijv. freelancers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natas
Het zijn nogal wat brieven die ik ga versturen, dat loopt in de honderden. Met de hand de adressen erop schrijven is wel een goed idee, ook al is het erg tijdrovend. Want inderdaad, bij een gedrukt adres denk ik sneller aan reclame. Maar of dat in een bedrijf ook zo werkt, waar ze toch vaak zakelijke post ontvangen, dus met gedrukt adres?
|
Als jij een brief ter attentie van een specifiek iemand stuurt, is de kans groter dat de enveloppe bij de brief blijft zitten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natas
Iets persoonlijks bij elk bedrijf wordt lastig, maar ik heb mijn potentiële opdrachtgevers wel opgedeeld in groepen, zodat ik ook verschillende brieven per groep schrijf. Natuurlijk is het beter om elk bedrijf een andere brief te sturen, maar poeh, dat wordt wel een hele grote klus. Dus daar ga ik nog even over nadenken 
|
Beide tijdrovende aspecten die je opnoemt wegen m.i. op tegen de grotere kans die je ermee maakt op een positieve respons. Ik denk dat dit een kwestie is van kwaliteit versus kwantiteit.
Nog even een paar tips van mij:
- stuur nooit honderden brieven tegelijk de deur uit, maar begin met een stuk of 5. Meet de respons, pas de brief daar eventueel op aan en verstuur van deze aangepaste brief weer een stuk of 5 exemplaren. Ga hiermee net zo lang door tot je de ideale brief hebt. Die kun je in grotere 'porties' gaan versturen. Zorg er wel voor dat die porties gerelateerd zijn aan de hoeveelheid tijd en aandacht die je aan de vervolgactie(s) kunt besteden (zie tip Miranda).
- zorg dat je de brief richt aan de persoon die ook beslissingsbevoegd is. In het slechtste geval kost het je de minste tijd om op een afwijzing uit te komen, maar over het algemeen vergroot het je kansen op een positief resultaat. Bijkomend voordeel: je kunt de brief en het daarop volgende telefoontje persoonlijker maken. In de tijd die het je kost om uit te zoeken wie deze persoon is, vind je ook meer informatie over het specifieke bedrijf en kun je wellicht met weinig moeite toch de tip van Miranda volgen.
Deze goed bestede tijd compenseert dan weer de tijd die je anders kwijt bent met het wellicht een-aantal-malen bellen-voordat-je-de-goeie hebt e.d.
Succes!!
Groeten, Renée