Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman
Als je het geld hebt.. iedere euro is er een zou ik zeggen.. en de huidige spaarrente word je niet rijk van :/
Nee dat maakt niets uit.. de IB aangifte staat ook op jou naam en niet op de naam van je bedrijf.. Inkomstenbelasting is per definitie een persoonsgebonden belasting en geen ondernemingsgebonden belasting. Strikt formeel betaalt je "bedrijf" geen belasting maar jij persoonlijk betaald belasting over de winst die je in de onderneming maakt. Maar van welke rekening jij de belasting betaald maakt de belastingdienst niets uit in dit geval.
Voor de btw is het handig/verplicht om kosten via de zakelijke rekening te laten lopen als je geen facturen op naam ontvangt (tankbonnen)
Verder is het gewoon wel zo slim om zakelijke en prive transacties gescheiden te houden, dan blijft je boekhouding simpel en krijg je niet teveel verrekeningen met prive en dus ook minder discussies over zakelijkheid van kosten (en dus de aftrekmogelijkheid van de bedrijfswinst)
|
ik sluit me aan bij prive/zaak. Betreffende tankbonnen. Met tank bonnen is het sowieso oppassen. Altijd met zakelijke pinpas betalen, niet prive pas of contant. Je kunt er ook voor kiezen een tankpas te nemen. Dan heb je niet al je tankbonnen maar 1x per maand een factuur van je tankpas verstrekker. Zo'n tankpas hoeft niet veel te kosten, zeg 10 euro per maand. En scheelt administratie.