Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smitskamp
Tja, voorlopige aanslag IB en ZVW 2010 in de bus gekregen…. Ik krijg korting bij ineens betalen en die is hoger dan de rente die ik zou vangen bij gespreid betalen. Ineens betalen dus maar.
|
Als je het geld hebt.. iedere euro is er een zou ik zeggen.. en de huidige spaarrente word je niet rijk van :/
Citaat:
Ik heb er een vraag over en wel deze:
Zijn er regels vanaf welke rekening je als ZZP-er je (voorlopige) aanslag IB en Zorgverzekeringswet moet betalen? Vanaf je zakelijke of vanaf je privé rekening?
|
Nee dat maakt niets uit.. de IB aangifte staat ook op jou naam en niet op de naam van je bedrijf.. Inkomstenbelasting is per definitie een persoonsgebonden belasting en geen ondernemingsgebonden belasting. Strikt formeel betaalt je "bedrijf" geen belasting maar jij persoonlijk betaald belasting over de winst die je in de onderneming maakt. Maar van welke rekening jij de belasting betaald maakt de belastingdienst niets uit in dit geval.
Citaat:
BTW-verrekening en de wegenbelasting voor m'n zakelijke auto betaal ik overigens van m'n zakelijke rekening. Verder heb ik een VAR-WUO, wellicht dat dat relevant is voor deze vraag.
|
Voor de btw is het handig/verplicht om kosten via de zakelijke rekening te laten lopen als je geen facturen op naam ontvangt (tankbonnen)
Verder is het gewoon wel zo slim om zakelijke en prive transacties gescheiden te houden, dan blijft je boekhouding simpel en krijg je niet teveel verrekeningen met prive en dus ook minder discussies over zakelijkheid van kosten (en dus de aftrekmogelijkheid van de bedrijfswinst)