Marketing van je freelance-diensten
Onder marketing vallen alle activiteiten die ervoor zorgen dat jouw bedrijf succesvol opereert op de markt. Je maakt keuzes, kiest een bepaalde klantengroep en onderneemt acties om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Aandacht voor je marketingactiviteiten vergroten je kans op succes als freelancer aanzienlijk.
5 misverstanden over marketing die leven onder freelancers
- "Marketing, dat hoef ik als freelancer niet te doen" ... en andere misverstanden.
Verken je markt
Staar je niet blind op wat jij te bieden hebt en kijk ook naar buiten. Buiten zijn de klanten, de markt en de concurrentie.
Marktonderzoek: weten waaraan je begint
- Als je iets nieuws begint wil je goed beslagen ten ijs komen. Met een marktonderzoek weet je waaraan je begint.
Branche en concurrentie: naar buiten kijken en zien hoe de hazen lopen
- Kijk naar buiten: hoe zijn de machtverhoudingen in jouw branche? Wie zijn je concurrenten? Hoe winstgevend is jouw branche eigenlijk?
Kies je marketingstrategie
Als je heldere keuzes maakt over je doelgroep en dienstenaanbod, onderscheid je je actief van de concurrentie. Met een eigen expertisegebied, stijl, aanpak of kennis van een specifieke branche vinden klanten jóu. Je hoeft daardoor minder energie te steken in het vinden van nieuwe opdrachten.
Personal branding: jezelf als merk beschouwen
- Pas de marketingregels voor 'zakelijke merken' op jezelf toe.
Positionering: ontdek je plekje
- Misschien wel hét geheim van een succesvolle freelancer: een goede positionering. Maak keuzes in wat je doet voor wie en word monoplist op je eigen markt!
Marketing-mix: jouw keuze in profilering vertalen in acties
- Hoe zet je jezelf in de markt? Dat heeft alles te maken met je persoonlijkheid, je productaanbod en bijvoorbeeld je prijs.
Communiceer je boodschap
Huisstijl: visueel herkenbaar en onderscheidend zijn
- Visualiseer de identiteit van je bedrijf op je website, briefpapier, visitekaartje et cetera. Zo ziet iedereen in één oogopslag wat je doet en waar je voor staat.
Marketingcommunicatie: communiceren met klanten en relaties
- Je communiceert met klanten en relaties via je website, een mailing, advertenties of gratis publiciteit. Lancelots leert je hoe, met trainingen en interviews met collega-freelancers.
Werf en behoud opdrachtgevers
Acquisitie: klanten en opdrachten werven
- Een stappenplan voor acquisitie, trainingen voor het acquisitiegesprek en het schrijven van offertes, richtlijnen voor de opdrachtbevestiging en interviews met ondernemers.
Nieuwe opdrachtgever: ga je met een betrouwbaar bedrijf in zee?
Wie is die nieuwe opdrachtgever eigenlijk? Hoe kom je erachter welke zekerheden hij je kan bieden? Met behulp van deze checklist verklein je de financiële risico's.
Relatiemanagement: investeren in opdrachtgevers
- Relatiemanagement is het opbouwen, verdiepen en verstevigen van waardevolle relaties met opdrachtgevers. Maak strategische keuzes en vergroot je winst door aandacht te besteden aan bepaalde relaties.
Groei door als ondernemer
Verder groeien: bepalen welke kant het op kan en moet
- Als je uit wilt breiden en extra omzet wilt halen kan dat op vier manieren. Laat je inspireren door de heldere analyse van marketinggoeroe Ansoff.
Je dienst als product verpakken: echt ondernemer worden
- Stoppen met uurtje-factuurtje en je diensten als producten verpakken. Voor je klanten is het volstrekt helder wat je voor ze kan betekenen.
Merkregistratie: leer hoe je een bedrijfsnaam of merknaam vastlegt
- Wat kom er allemaal kijken bij het registreren van een merk en hoe verloopt de procedure? Lancelots biedt een stappenplan.
Aanbevolen website
- Online cursus Marketing - Deze cursus is een inleiding in het marketingdenken voor professionals zonder marketingachtergrond.