Los bericht bekijken
Oud 13 december 2010, 21:20
elgwappo elgwappo is offline
Lid

Standaard

Ik ben zelf momenteel ook een beetje dolende in het woud van de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen.

Ik start zelf binnenkort als freelancer (software engineer). Echter, op het moment dat je niet alleen advies uitbrengt, maar ook software ontwikkelt haken er al een boel (beroepsaansprakelijkheids)verzekeraars af (zeker als je ook nog medische producten maakt). Als je daarna ook nog eens niet met je eigen leveringsvoorwaarden kunt werken (een Philips of ASML hebben echt geen boodschap aan de leveringsvoorwaarden van een ZZP-er, je zult daar gewoon met de algemene voorwaarden van de klant moeten werken), blijft er helemaal weinig over (tot nu toe kwam ik alleen op de verzekering van Nassau uit).

Ik vraag me echter nog wel af, in hoeverre is voor een software engineer die zelf geen projecten aanneemt, maar 'meedraait' in de software projecten van diverse klanten, het hele punt 'beroepsaansprakelijkheid' wel echt relevant ? B.v.: als ik bij mijn huidige werkgever de software oplever, volgen er nog diverse officiële verificatie en validatie rondes voordat er een stempel op de software wordt gezet voor acceptatie. In hoeverre ben je als 'simpel software engineer-tje' dan nog aansprakelijk voor fouten die na lancering van het product boven komen drijven als de klant de software formeel heeft geaccepteerd ?
Met citaat reageren