Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elgwappo
Ik vraag me echter nog wel af, in hoeverre is voor een software engineer die zelf geen projecten aanneemt, maar 'meedraait' in de software projecten van diverse klanten, het hele punt 'beroepsaansprakelijkheid' wel echt relevant?
|
Als zelfstandig dienstverlener kun je aansprakelijk worden gesteld voor beroepsfouten, dat is een feit. En als zich dat daadwerkelijk voordoet, dan heb je in jouw geval te maken met grote partijen, met veel juristen, en met hun verzekeraars, met nog meer juristen, die proberen te halen wat er te halen valt. Dat is je risico. Je vangnet is de rechter, die allerlei omstandigheden kan meewegen.
Het algemene advies is daarom altijd om te zorgen voor goede algemene voorwaarden, voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en eventueel voor een rechtsbijstandsverzekering (voor zover die aansprakelijkheidskwesties bij beroepsfouten dekt). Dit is echt niks bijzonders, zelfstandig medici, advocaten etc. hebben dit ook en software engineers zijn er niet van uitgezonderd.
Ja, het zal wel lastig zijn om een BAV te vinden voor een software-engineer in de medische hoek. Daar is weinig aan te doen.
Je kunt je afvragen of het wijs is om als zelfstandige te werken onder de voorwaarden van de opdrachtgever. Die zou ik dan minimaal eens goed tegen het licht houden.