Ik ben ook voor zelf doen. Afgelopen week naar presentatie van Alex geweest waar ik al aantal jaren een rek. heb maar nog niets mee heb gedaan. Maar dit stond afgelopen week in het nieuws:
Internetbelegger presteert slechter dan AEX
Online broker Alex heeft een onderzoek laten uitvoeren onder haar klanten, en wat blijkt: de gemiddelde particuliere belegger presteert ronduit tegenvallend. 'Belegger bakt er niks van', kopte De Telegraaf. Jos zet voor u alle cijfers op een rijtje. Volgens de onderzoekers van de Universiteit van Maastricht is de underperformance vooral te wijten aan het teveel handelen, en het speculeren in derivaten, waar de gemiddelde belegger ook slecht mee kan timen. Tot slot presteren vrouwen beter met beleggen dan mannen.
In dit onderzoek werd er gekeken naar 66.146 accounts in de periode januari 2000 tot maart 2006. Door dit tijdsbestek heeft dit onderzoek enkele voordelen; ten eerste is dit een behoorlijk recent tijdsbestek, en daarnaast bevat het ook de ICT-aandelen crash en het beginnende herstel aan het einde van deze dataperiode.
Het gemiddelde (bruto) rendement voor deze periode was -1.14% per maand. Echter, het opsplitsen van de data in twee perioden, geeft aan dat het gemiddelde (bruto) rendement per maand voor de periode januari 2000 tot en met december 2002 -3.46% was. De daaropvolgende periode (januari 2003 tot en met maart 2006), was het gemiddelde (bruto) rendement per maand +1%.
Zou je de transactiekosten meenemen, dan zijn de prestaties een stuk slechter. Zo was het gemiddelde nettorendement over de gehele periode -1.76% per maand.
Zie verder bij
blikopdebeurs.nl
of op de site van
Alex want misschien gaat het beter na een cursus? Ik denk er in ieder geval wel over.