Re: Vaste projectenprijs, de voor- maar ook de nadelen
Ik verricht voor kleine ondernemers het personeelswerk voor een vast bedrag per jaar. Dit vaste bedrag heeft een relatie met de grootte van het bedrijf.
Reden voor mij om dit zo te doen, is dat een ondernemer geen drempel moet ervaren als hij informatie wil. Deze drmepel hebben ze bijvoorbeeld wel, als ze de accountant bellen, want dan gaat de teller vrij automatisch lopen.
Maar er zijn natuurlijk altijd werkzaamheden die meer tijd vraagt en waar van te voren niet voorspelbaar is hoeveel tijd en energie ik er in moet steken. Deze werkzaamheden verricht ik dan voor een vast prijs per activiteit (afgeleid van mijn uurtarief). In mijn offerte staan deze vaste prijzen ook benoemd. Zit dus tussen vaste tarief en uurtje,factuurtje in.
Tot slot heb ik werkzaamheden, waarin ik exclusief ben (onderzoek verzekeringsplicht/gezagsverhoudingen, sector en cao indelingen en verletbestrijding. Deze werkzaamheden verricht ik op uurbasis.
Al met al: vrij complex voor mij, maar mijn klanten kunnen zich hier goed in vinden.
Wim
|