Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 december 2010, 11:51
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard Verzekeringen + kosten etc: zie ik iets over het hoofd?

Beste freelancers,

Ik sta op het punt op geheel of gedeeltelijk mijn contract op te zeggen en te gaan freelancen (als psycholoog).
Ik heb al 1,5 a 2 dagen werk p/w en kan dat nog uitbreiden.
Nu ben ik me aan het verdiepen in alle kosten etc. En ik begrijp dat je een aantal dingen zelf kunt bepalen of je die wel of niet wilt (zoals aov). Ik heb geen huur van een ruimte nodig en ook geen spullen etc voor de ruimte nodig. Ik hoef ook geen investeringen te doen.

Vergeet ik zaken waar je hoe dan ook geld kwijt aan bent? Alleen als ik alle kosten redelijk in kaart heb, kan ik uitrekenen hoeveel ik minimaal moet verdienen om het financieel te kunnen redden en dus ook hoeveel uur ik moet werken. Ik heb de volgende dingen al bedacht:
- verschillende belastingen
- evt aov
- evt een pensioenachtige voorziening (of geld opzij zetten)
- evt andere verzekeringen (rechtbijstandsverzekering etc)

Ik hoor het graag van jullie.

groetjes,
Liselot
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 december 2010, 12:00
annellq annellq is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 november 2010
Berichten: 1
Standaard

Heb je misschien een (kleine) website nodig? En dan dus ook hosting en een domeinnaam.
Misschien is een boekhouder voor aangifte VpB een goede keuze?
Lidmaatschap van een beroepsvereniging? Iets van marketing, met advertenties ofzo?

Heb je overigens naar het urencriterium van de belastingdienst gekeken?

Groet,
Anne
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 december 2010, 12:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liselot Bekijk bericht
Vergeet ik zaken waar je hoe dan ook geld kwijt aan bent?
Misschien heb je wat aan de Lijst bedrijfskosten en aan de forumdiscussie Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 december 2010, 12:41
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Ah.. thanks; te gek.
Dingen als: boekhouder, vakliteratuur, training/opleiding, lidmaatschap beroepsvereniging heb ik inderdaad allemaal nodig.

Alleen had ik bedacht dat ik die allemaal af kan trekken en dat ik dat bedrag dus niet extra hoef te verdienen op jaarbasis. Of is dat nou dom gedacht?

En mbt de uren dacht ik dat zo lang ik niet aan het urencriterium voldoe (omdat ik bijv. ook nog in dienst blijf bij de instelling) dan is het 'inkomsten uit overige werkzaamheden' en als ik mijn hele contract opzeg, dan ga ik zorgen dat ik die uren haal. Moet wel haalbaar zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 december 2010, 13:12
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

hmmm ik bedenk me net dat ik natuurlijk ook dingen als vakantiegeld en vakantieweken moet compenseren met mijn 'salaris', dus dat stukje moet ik ook extra verdienen....
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 december 2010, 13:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liselot Bekijk bericht
Alleen had ik bedacht dat ik die allemaal af kan trekken en dat ik dat bedrag dus niet extra hoef te verdienen op jaarbasis.
Euh... que
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 december 2010, 13:23
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

als ik een (groot) deel apart zet voor de belasting, dan kan ik toch uit dat potje (een deel van) mijn aftrekkosten bekostigen? Dit is vast veel te simpel gesteld... ik ga ook maar eens bij de belastingdienst en de kvk langs denk ik.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 december 2010, 13:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het spijt me, ik kan je niet volgen. Aftrekposten zijn belastingverminderingen, die hoef je niet te bekostigen.

De belastingdienst gaat je met dit soort vragen niet helpen, kan ik je vast vertellen. De taak van de belastingdienst is belasting innen, niet ondernemers uitleggen hoe de boekhouding, bedrijfsvoering en belastingen werken.

De KvK kan je wel het een en ander uitleggen, maar gaat ook niet zo diep.

Ik denk dat je meer hebt aan een boekhouder/financieel adviseur.

En aan dit forum natuurlijk. Maar dan moet je denk ik wat duidelijker maken wat je bedoelt
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon