|
3 mei 2011, 12:32
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
|
|
Artikel aanbieden zonder dat mijn onderwerp wordt gepikt
Als schrijver/journalist bepaalt het idee voor een onderwerp de helft van de waarde van je dienst. Door zelf met ideeen te komen lijkt de kans op een opdracht dus het grootst (en het is leuk!). Ideeen genoeg. Maar hoe voorkom ik dat men zegt: 'nee dank je', terwijl ik later toch een artikel over mijn onderwerp zie, door een ander (bijvoorbeeld de eigen redactie)geschreven? Het artikel al uitwerken en dat aanbieden, zodat auteursrecht geldt? Dan maak ik het natuurlijk ook verleidelijker voor een uitgever om erop in te gaan, want het is al klaar, lekker makkelijk. Maar ik loop ook het risico dat alle moeite voor niets is geweest, als niemand het wil hebben. Wat is de beste manier om dit aan te pakken?
|
3 mei 2011, 12:44
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
NDA erbij voegen ( lees: NDA eerst laten ondertekenen en daarna idee meezenden ) ?
|
3 mei 2011, 18:36
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
|
|
Ja dat is een optie, dank je voor de suggestie. Ik vraag me wel af, of het in de journalistieke (tijdschriften) branche gebruikelijk is, etiquette zeg maar. Of dat ik een potentiele opdrachtgever er direct mee tegen me in het harnas jaag. Iemand hier ervaring mee?
|
3 mei 2011, 21:59
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Hallo Marieke,
Ik heb geen ervaring als journalist of met de branchgewoonten.
Wat ik me kan voorstellen is dat je in de tijd dat je geen opdrachten hebt je dan een aantal artikelen schrijft over onderwerpen die jou aanspreken. En ik denk dat als je een opdracht krijgt dat er vaak een briefing/opdrachtomschrijving bij zit wat ze van je verwachten. Jij zou dat voor de artikelen die je hebt geschreven zelf kunnen maken. zodat de redacteur van het blad dat je benaderd een goed idee kan krijgen.
Je zet dan bijvoorbeeld de inleiding van je artikel daarin verder vanuit welk perspectief het is geschreven. Bijv belastingadviseur X legt uit hoe de kleine ondernemersregeling werkt. Of ZZP-STarter Y vertelt over haar eerste BTW aangifte en welke obstakels ze daarbij tegenkwam
Vervolgens vertel je nog wat over de bronnen die je hebt geraadpleegt, de schrijfstijl, de (huidige lengte) en de mogelijkheden die je ziet om een artikel in te korten of uit te breiden.
Ik denk dat als je deze info op 1 a4tje (emailtje) aan je potentiële opdrachtgever kan verstrekken dat deze zeer snel kan beslissen of het artikel intressant kan zijn voor hen. Als ze dan vragen of ze het hele artikel mogen lezen dan kun jij makkelijker die NDA voorleggen zonder dat het vreemd overkomt en je laat ook aan de potentiele opdrachtgever zien serieus bezig te zijn en niet als freelancer 113 van dit jaar komt vragen of je misschien eens een stukkie voor ze mag schrijven.
Je kunt de "briefing" natuurlijk ook een beetje toeschrijven naar het soort blad.
Ik denk dat als je een dergelijke aanpak kiest dat je in elk geval positief opvalt. en mocht het artikel dat je hebt geschreven uiteindelijk niet geplaatst kunnen worden dan kun je na een aantal maanden altijd nog besluiten om het als portfolio verhaal op je website te zetten.
|
3 mei 2011, 23:30
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
|
|
Hallo Roel,
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik vind je suggestie om mezelf te presenteren zeker interessant. Maar het probleem van de mogelijkheid dat mijn concept, inclusief bronnen en invalshoek in dit geval, gebruikt wordt door de eigen redactie, is daarmee niet opgelost, toch?
|
21 juni 2011, 18:13
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 21 juni 2011
Berichten: 1
|
|
Interessante discussie, dit! Ik ben nml zelf ook bezig met het benaderen van potentiële opdrachtgevers, althans, ik wil dit gaan doen. Maar ook ik ben wat terughoudend, uit angst dat mijn ideeën "gepikt" worden.
@Roel: jij schreef "Je kan de artikelen in je portfolio zetten", maar heeft dit enige meerwaarde wanneer ze nooit officieel gepubliceerd zijn? Aangezien ze dan maar staan te staan op je website :-)
Is een serieuze vraag, ik ben bezig met het schrijven van een eigen site en wil hierop ook een stukje portfolio zetten.
|
21 juni 2011, 19:31
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
|
|
Je kan je ideeën toch in een 'geanonimiseerde' versie voorleggen? Als je niemand benadert gebeurt er ook niets. En anders kun je altijd proberen de interesse te wekken met je portfolio, artikelen die je al geschreven hebt.
|
21 juni 2011, 19:54
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GroesbeekMC
Interessante discussie, dit! Ik ben nml zelf ook bezig met het benaderen van potentiële opdrachtgevers, althans, ik wil dit gaan doen. Maar ook ik ben wat terughoudend, uit angst dat mijn ideeën "gepikt" worden.
@Roel: jij schreef "Je kan de artikelen in je portfolio zetten", maar heeft dit enige meerwaarde wanneer ze nooit officieel gepubliceerd zijn? Aangezien ze dan maar staan te staan op je website :-)
Is een serieuze vraag, ik ben bezig met het schrijven van een eigen site en wil hierop ook een stukje portfolio zetten.
|
Maar wat is dan het verschil tussen officieel publiceren in een tijdschrift of vakblad of op je eigen website behalve een kleiner publiek en de reputatie van het tijdschrift, ik snap best dat een gepubliceerd artikel meer credits oplevert.
Waar het mij om ging is dat je met artikelen op een website kan laten zien wat je schrijfstijl is of welke stijlen je beheerst. Als een redacteur op zoek is naar een schrijver kan zo'n online portfolio toch helpen in het krijgen ven een indruk van wat je kan?
|
4 mei 2011, 04:15
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marieke V
Ideeen genoeg. Maar hoe voorkom ik dat men zegt: 'nee dank je', terwijl ik later toch een artikel over mijn onderwerp zie, door een ander (bijvoorbeeld de eigen redactie)geschreven?
|
Volgens mij is dat niet goed te voorkomen. Een creatief idee voor een artikel is langs formele weg nu eenmaal niet te beschermen. Het is een kwestie van vertrouwen, en de ene redactie zal er fatsoenlijker mee omgaan dan de andere.
Het beste wat je denk ik kunt doen is (naast het risico nemen) de ideeën die je vrijblijvend aanreikt te beperken tot ideeën waarbij jijzelf een bepaalde unieke meerwaarde biedt.
Je kunt bijvoorbeeld schermen met een persoonlijk contact met een (ervarings)deskundige o.i.d. Als ze dan wel willen weten wie dat is, en geen offerte willen voor het artikel, dan weet je wel hoe laat het is.
__________________
René
|
4 mei 2011, 11:41
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Hey Marieke,
In "het vuur van mijn betoog" vergeet ik te zeggen wat Rene ook zegt het valt heel moeilijk te voorkomen. Het is in mijn optiek dus beter om je te durven onderscheiden door wel informatie te geven.
Ja je hebt profiteurs in elke branch die ongegeneerd jatten, dat is hun armoede, vervelend als het je overkomt.
Maar als jij een sterk verhaal neerzet dan zullen de meeste redacties daar respect voor hebben en jou uitnodigen het verhaal te leveren en ik denk dat de kans ook veel groter is dat als dit onderwerp hen niet aanspreekt dat ze je toch uitnodigen voor een gesprek.
Richt je dus veel meer op de positieve kant als op de negatieve uitwassen. Ik denk dat je vaak zelf al een beeld hebt bij welke redacties je meer risico loopt.
ofwel door info vanuit de markt ofwel door het soort blad of de verschijningsfrequentie.
|
|