Ik hanteer geen annuleringsvoorwaarden maar accepteer het niet doorgaan van een opdracht als risico. Dit werkt drempelverlagend, in ieder bedrijf kunnen zich immers ontwikkelingen voordoen die de inhuur van een externe op het laatste moment overbodig of ongewenst maakt.
Mijn (vaste) klanten waarderen juist deze flexibiliteit. Omdat ik, naast consultancy klussen, ook redelijk veel "vast" (administratief) werk heb kan ik mijn tijd meestal toch wel zinvol invullen. Ik merk dat een flexibele opstelling van mijn kant ook bij de klant tot flexbiliteit leidt. Als ze mij een keer op locatie willen op een dag dat het mij niet uitkomt zoeken ze niet direct een ander maar passen zich ook aan mijn schema aan. Persoonlijk vind ik dit erg prettig.
Ik kan me wel voorstellen dat, waar het om een incidentele klus gaat, je een volgende keer voor deze zelfde opdrachtgever wellicht wel annuleringsvoorwaarden opneemt in je overeenkomst. Dit, om te voorkomen dat men op zeker wil spelen ten koste van jou.
|