Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman
Hallo Jeffrey,
Je moet gewoon de kilometers die je naar je opdrachtgever rijd opnemen in je km registratie. Dit is nodig om aan jezelf 19 cent belastingvrij te mogen vergoeden.
Aan je opdrachtgever factureer je 19 cent én je moet hier ook btw over rekenen. de reiskostenvergoeding is voor ondernemers gewoon geleverde dienst die bij de belaste omzet hoort, je hoeft je ook niet te beperken tot 19 cent je mag als ondernemers onderling zelf bepalen hoeveel je betaald dit mag dus ook 30 cent, 50 cent of welk bedrag dan ook zijn.
Voor je 2e vraag, nee wegenbelasting kan niet op de zaak voor een prive auto, het is niet voor niks een prive auto. Het is vrij simpel als je auto zakelijk is gaan alle kosten op naam van de zaak, als de auto prive staat gaan alle kosten prive.
Als de auto prive staat mag je 19 cent per kilometer vergoeden aan jezelf ter dekking van kosten. Je mag als je een goede km registratie bijhoud ook het zakelijk deel van de btw over de gemaakte kosten terugvragen via de btw aangifte.
|
Hoi Roel, bedankt voor deze info, dit heeft voor mij al een hoop vragen beantwoord. Wel vroeg ik mij nog iets anders af, ik ben al een paar dagen aan het googelen naar de criteria van de rittenadministratie. Ik begrijp dat er voor auto's op de zaak die ook prive rijden een zeer uitvoerige rittenadministratie met km standen e.d. bijgehouden moet worden, gelden deze criteria ook voor prive auto's die zakelijke kilometers maken?
In 2012 heb ik in mijn prive auto zakelijke kilometers gemaakt (ca. 16.000). Deze heb ik door mijn naiviteit als beginnend ondernemer niet geregistreerd. Echter de ritten die ik heb gemaakt zijn eenvoudig te herleiden vanuit mijn facturen, omdat ik een kleine vaste klantenkring heb, en nooit meer dan 1 klant per dag bezoek. Mijn vraag is nu: neemt de belastingdienst genoegen met een lijst met enkel de zakelijke ritten; datum, afstand en adres, zonder km standen, of dient deze lijst uitvoeriger te zijn?