Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ys3
Ik ga via een bemiddelingsbureau voor een aantal weken werken bij een communicatiebedrijf.
|
Wat je beschrijft lijkt meer op een
detacheringsbureau.
Citaat:
1. bij betalingstermijn wordt gesteld dat mijn factuur betaald wordt (ik factureer aan het bemiddelingsbureau) zodra de factuur van het bureau aan de opdrachtgever (het communicatiebureau) betaald is.
Wat moet ik hiermee? Zo loop ik toch twee keer een financieel risico? Is dit een gebruikelijke constructie of moet ik dit niet accepteren?
|
Ik raad je aan dit niet te accepteren. Je staat dan namelijk volkomen machteloos als er laat of niet betaald wordt.
Wat ik zelf wel accepteer is een ongewoon lange betalingstermijn (bijvoorbeeld 45 dagen), zodat de opdrachtgever normaliter genoeg tijd heeft om betaald te krijgen van zijn opdrachtgever.
En iets anders is dat je zult moeten accepteren dat je niet betaald krijgt als de (eind)klant terecht ontevreden is met jouw werk. Dat kan zelfs van belang zijn voor de beoordeling van je zelfstandigheid (zie het bovengelinkt artikel over bemiddeling vs. detachering).
Citaat:
Ze stellen dat ik ten minste één maal per kwartaal een verklaring moet kunnen overleggen van een accountant dat ik heb zorggedragen voor de afdracht van premies en belastingen.....
Eh...mijn accountant stelt maar één keer per jaar mijn stukken op. De aangifte omzetbelasting doe ik zelf, één maal per kwartaal.
Is dit een acceptabele eis van het bureau?
|
Dat vind ik puur een kwestie van kosten. Als ze de accountantskosten vergoeden of genoeg betalen dan zou ik dat gewoon accepteren en regelen.