Ik heb in het verleden heel wat bedrijven begeleidt op het gebied van sociale zekerheid, arbeidsvoorwaarden, enz. die zich ontwikkelde van geen personeel naar een bedrijf met personeel (= werkgever worden). Daar verkeek men zich nog wel eens mee.
Wat er zoal bij komt kijken is:
- Het opzetten van een loonadministratie (evetueel uitbesteed)
- Het doen van aangiften loonheffingen bij de BD
- Het toepassen van een CAO danwel het regelen van een pensioenverzekering voor je werknemer
- Reintegratieverplichtingen bij ziekte
- Risico bij ziekte (104 weken lang loon doorbetalen)
- Verzekering afsluiten tegen dit risico.
- Eventueel heb je te maken met de Wet Keten Aansprakelijkheid (G-rekening opnenen, deblokkeren, mandagenregsieters)
- Je krijgt te maken met meer instanties (Belastingdienst, UWV, arbodienst, ziekteverzuimverzekeraar, pensioenverzekeraar, CWI)
Verder heb je te maken met werven van personeel, zorgen dat er goede arbeidsovereenkomsten komen, identificatieplicht van personeel, ontslagkwesties, enz.
Verder zul je je de Arbowet goed moeten toepassen. Als ondernemer kun je nog wel even op een kruk aan de keukentafel wat typen, maar voor je werknemers kan zoiets natuurlijk niet.
Dit komt allemaal al op je af bij 1 werknemer. De stap van 0 naar 1 werknemer is dan ook groter dan van 1 naar 10 werknemers.
Maar....... als je werkgever bent geworden, heb je niet meer te maken met VAR, gezagsverhoudingen, enz.
Wim