Re: Drie vragen mbt inkomstenbelasting
Dag Mik,
Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken voor je:
1. Na indiening van je aangifte IB (= aanslagbelasting) moet je gewoon wachten tot de inspecteur een (voorlopige) aanslag oplegt, deze moet je dan betalen. Normaliter heb je hier twee maanden de tijd voor.
2. Als je je domein bij de BD zo hebt ingesteld dat je een email ontvangt als men aangiftes van jou binnen krijgt, krijg je deze ook als je accountant een aangifte voor je binnen doet. Je kunt ook inloggen op het beveiligde gedeelte en kijken of de IB aangifte al is ingediend. Overigens hebben accountants in de regel standaard uitstel voor het indienen van aangiftes. Als je hierover niets hebt afgesproken met hem moet je niet vreemd opkijken als jouw aangifte pas over een jaar wordt ingediend.
3. Ik zou niet weer een machtigingsformulier insturen maar even bellen met de Belastingdienst (bij voorkeur iemand van je regiokantoor) en informeren of de machtiging wel is aangekomen en waarom er niets is afgeschreven. Het is de vraag of het handig is dat je nu zelf ook termijnen hebt betaald omdat zij wel eens zouden kunnen redeneren dat je dus inderdaad door eigen schuld te laat bent geweest. Overigens, als je voor het overige altijd netjes aan je verplichtingen hebt voldaan, zullen de gevolgen wel meevallen, hooguit berekenen ze wat invorderingsrengte/heffingsrente wegens te laat betalen. Iets om je accountant even contact over te laten hebben lijkt me, die heb je
niet voor niets!
Succes ermee!
|