Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 december 2008, 21:23
Rimbo Rimbo is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 december 2008
Berichten: 3
Standaard Wat als zakelijke kosten bij werken thuis?

Dag,

Ik ben zelfstandig ondernemer en werk thuis (koophuis zonder eigen ingang voor kantoorruimte). Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk profiteren van zakelijke aftrekkosten. Maar waar leg je de grens? Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid geven voordat ik mijn accountant in moet schakelen...

Hieronder een paar voorbeelden:

- Ik heb een koophuis. Kan ik hier voordeel uit behalen?
- Stel ik koop een koffezetapparaat. Die staat dan gewoon in de keuken en wordt uiteraard ook privé gebruikt. Kan ik hem dan volledig zakelijk aftrekken (en de koffie zelf)? Of zijn er regels om dit te splitsen?
- Stel ik wil een nieuwe tv kopen. Onder het mom van 'ik gebruik hem voor bedrijfspresentaties' zou ik hem zakelijk kunnen aftrekken. Maar uiteraard kijk is er ook privé naar.
- Stel ik koop een spelcomputer. Onder het mom van 'ik wil wat ontspannen tijdens mijn werk' zou ik hem zakelijk kunnen aftrekken. Maar uiteraard speel ik daar dan ook privé mee.

Zo zijn er natuurlijk nog legio voorbeelden te bedenken. Ik gebruik mijn telefoon- en internetabonnement als op de zaak en pas dan in het 4e kwartaal de privécorrectie toe (met de € 43,- BTW).

Iemand tips of suggesties, want ik Google me suf maar kan geen uitsluitsel vinden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 december 2008, 21:47
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wat als zakelijke kosten bij werken thuis?

't Is niet zo moeilijk. In een eigen woning zonder, als zelfstandig kwalificerende, werkruimte zijn kosten nauwelijks aftrekbaar. Alleen de (aantoonbaar) gemaakte zakelijke kosten (prive gesprekken op de privetelefoon bijvoorbeeld) alsmede de BTW op kosten van inrichting en abonnementen (voor zover zakelijk gebruikt) zijn aftrekbaar.
Geneuzel over de "kosten van ontspanning en daarom een spelcomputer" zal de fiscus (bij controle) zeker niet accepteren. Sinds 2005 is de regelgeving hieromtrent behoorlijk aangescherpt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 december 2008, 11:58
Rimbo Rimbo is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 december 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Wat als zakelijke kosten bij werken thuis?

Dank voor je reactie. Op zich duidelijk. Maar als ik voor mijn werk een spel ontwikkel, dan is een spelcomputer een vorm van research, toch?

In het geval van het koffiezetapparaat. Ik las ergens dat je het deel dat je zakelijk gebruikt wel kunt aftrekken. Stel ik drink 2 kopjes koffie op een dag, waarvan 1 onder werktijd. Het lijkt me dan dat ik 50% van de aanschaf en 50% van de BTW kan terugvorderen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 december 2008, 12:45
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wat als zakelijke kosten bij werken thuis?

Kun je ook nog dat ene kopje koffie per dag aftrekken.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 december 2008, 12:49
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wat als zakelijke kosten bij werken thuis?

Misschien moet je eerst eens goed bedenken op welke basis je bepaalde kosten als zakelijk zou kunnen aanmerken.
Eerst aanvoeren dat de spelcomputer bedoeld is voor ontspanning tijdens het werk en, als dit niet geaccepteerd zou worden, vervolgens aanvoeren dat er spellen worden ontworpen en de spelcomputer als research dient.... hier wordt de fiscus niet warm of koud van.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 december 2008, 12:52
Rimbo Rimbo is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 december 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Wat als zakelijke kosten bij werken thuis?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Misschien moet je eerst eens goed bedenken op welke basis je bepaalde kosten als zakelijk zou kunnen aanmerken.
Eerst aanvoeren dat de spelcomputer bedoeld is voor ontspanning tijdens het werk en, als dit niet geaccepteerd zou worden, vervolgens aanvoeren dat er spellen worden ontworpen en de spelcomputer als research dient.... hier wordt de fiscus niet warm of koud van.
Dat is logisch natuurlijk. Ik heb het hier ook over een voorbeeld, niet over iets wat ik al gedaan heb. Ik bedoel meer te zeggen dat ik voor veel kosten die ik zou kunnen maken die ik ook privé gebruik OOK een zakelijk doel kan vinden zonder daarover te liegen. Zo'n spelcomputer is er daar één van (die heb ik dus nog niet in bezit en ook niet als kosten afgetrokken).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 december 2008, 19:17
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wat als zakelijke kosten bij werken thuis?

Zakelijke kosten zijn kosten die je maakt met een zakelijk doel (m.a.w. een zakelijk belang). Een zakelijk doel zoeken voor privékosten is iets anders. Er is een groot grijs gebied en een verdeling privé/zakelijk is niet altijd makkelijk te maken. Het enige advies dat ik je hierin kan geven is: zorg dat de zakelijkheid van kosten die je opvoert goed aannemelijk is te maken. Juist op dit soort kostenaftrek is de fiscus over het algemeen (terecht) zeer alert. Het gaat dan niet om dat kopje koffie per dag maar om het totaalbeeld dat gegeven wordt. Als de indruk bestaat dat je (voorheen) zuiver privékosten gaat doorbelasten naar je onderneming kun je op zijn minst rekenen op een discussie met de fiscus. Dat is niet erg maar zorg wel dat je een goed verhaal hebt, m.a.w. een pleitbaar standpunt, anders kan het je ook nog boetes opleveren.
De fiscus beoordeelt in principe niet jouw keuzes inzake gemaakte kosten maar is er wel alert op dat zakelijk opgevoerde kosten niet (grotendeels) een privébelang dienen.
Wat betreft kosten van werkruimte in een privéwoning is het gebied niet zo grijs wanneer het gaat om een niet-zelfstandige werkruimte: er is, buiten BTW over het zakelijk gebruik, nauwelijks iets aftrekbaar. Dit geldt overigens ook voor de inrichting. Hoe krom ook: een lap top is wel aftrekbaar, het bureau waaraan je zit als je aan het werk bent niet (behoudens de BTW).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Bedrijfsruimte: grootte berekenen Orde in de tent Al die andere praktische dingen 3 1 augustus 2008 00:04
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon