Iemand heeft me ooit getipt de factuur in drieën te delen en het 1e deel bij aanname opdracht, het 2e deel halverwege en het 3e deel na volledige oplevering in rekening te brengen. Zo heeft de freelancer zekerheid over (een deel) van de betaling en de cliënt hoeft niet ineens een hele rekening te betalen. Je kunt, mocht het onverhoopt misgaan met het project, als freelancer dan ook financieel wat zekerder uit een opdracht stappen. Je hebt wel een x-aantal uren in dat mislukte project gestoken die je ook aan een betalende klant had kunnen besteden, dus het is zeker redelijk. Je kunt dit gerust bij een nieuwe klant doen. Je kreeg bij AH toch ook geen voorkeursbehandeling toen je daar je eerste boodschap deed? Zorg wel voor een goed gefundeerde offerte zodat er geen discussie over kan ontstaan.
Citaat:
ik wil een manier vinden om het 'mein' van mij te houden, zonder dat het 'dein' wordt.
|
Ook dat kun je in de offerte vermelden. Pas na betaling van de volledige factuur wordt een project opgeleverd en is het product van de klant.
En lees
dit artikel van Six Revisions eens. Gegarandeerd dat je hier ooit tegenaan loopt (of gelopen bent).