Beste Esther,
Ik zag dat je je vraag ook op
KvK Hallo hebt gesteld, daar staan ook al een aantal goede antwoorden. Dus ik wil hier niet in herhaling vallen.
Jou grootste probleem is dus dat je qua inkomen wel in aanmerking zou komen voor huurtoeslag, maar dat je door het overboeken van die 8000 euro niet meer voldoet aan de vermogenstoets voor de huurtoeslag (die gelijk is aan de box 3)
Om dit probleem te corrigeren is lastig, het is in elk geval geen kwestie van even een paar getallen in je balans veranderen en een nieuwe aangifte in dienen.
- De vermogenstoets word namelijk afgeleid uit de bankstanden op 31 dec en die standen kun je niet naar eigen inzicht anders maken dan ze daadwerkelijk zijn.
- De overboeking van 8000 ipv 800 is broekzak vestzak verkeer van eigen middelen en op eigen initiatie, er is voor de belastingdienst geen enkele reden om te twijfelen aan de juistheid van deze handeling het is ook niet mogelijk om het als een lening aan jezelf te labelen, terwijl als je aan een derde te veel betaald kun je dit inderdaad aanmerken als vordering op derde op je balans. Bij je eigen middelen gaat dat dus niet.
Extra zuur is dat sinds het fiscaal jaar 2011 er alleen nog naar de peildatum van 1 januari gekeken word in de IB voor de vermogenstoets (voorheen was het het gemiddelde van vermogen op 1 januari en 31 december), dat betekent waarschijnlijk dat je voor 2011 ook niet (meer) in aanmerking komt voor de huurtoeslag omdat je op 1 januari 2011 boven de vermogenstoets zit, zelfs als je nu het bedrag weer hebt teruggeboekt naar een zakelijke rekening.
Ook al is er geen simpele boekhoudkundige handeling die je kan doen op je balans om dit probleem op te lossen. Toch zou ik toch gaan proberen om dit te corrigeren, hiervoor is waarschijnlijk een bezwaarschrift op je aangifte nodig.
Sleutel tot een succesvolle correctie is of jij aannemelijk kunt maken dat het redelijk is om die extra 7.200 euro als zakelijk vermogen aan te merken, daarbij zijn afgeschreven bedrijfsmiddelen (zoals de geluidsinstallatie en computer die je noemende) goede voorbeelden. Er is helaas geen vaste regel over zoveel % van je winst of balanstotaal mag zakelijke liquide middelen zijn. Het is volledig afhankelijk van het type bedrijf, een dienstverlener zonder bedrijfsvoorraad en weinig zakelijke bezittingen zal veel minder aan mogen houden als een winkel met grote voorraad en flinke investeringen in bedrijfsinventaris en andere bedrijfsmiddelen.
Zelf een bezwaarschrift maken is denk ik lastig, als het financieel mogelijk is (desnoods een deel van het spaargeld dan maar inzetten?) zou ik een fiscalist raadplegen om je te helpen met het bezwaarschrift, dan weet je zeker dat er in 1x een goed onderbouwd bezwaar ligt. Voor een fiscalist moet niet al te moeilijk zijn om in te schatten (en dus ook niet veel hoeft te kosten) of dit kans maakt op basis van de regels en als het op basis van de regels niet zou lukken of er een redelijke kans is dat de belastingdienst bereid is zich coulant op te stellen omdat jij kan aantonen dat het een oprechte vergissing is geweest die nu erg grote financiële gevolgen heeft voor jou, die er niet zouden zijn geweest als je die vergissing niet was gemaakt.