Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Ik wil wel een poging wagen Annedien om dat subjectieve wat objectiever te maken:
- spreken met kennis van (mijn) zaken
- goed (naar mij) kunnen luisteren
- verstandige vragen stellen
- goede afspraken kunnen maken
- en die ook nakomen
- open staan voor feedback
- met eigen ideeën durven komen en
- die goed kunnen beargumenteren
Is dat wat? Wie vult aan?
Isa
|
Dat lijkt me dus juist de 'truuk'; ik denk niet dat je tot een objectieve standaard kunt komen ten aanzien van het begrip 'professionaliteit'.
Ik denk wèl dat je tot een omschrijving kunt komen van een professional met wie goed te werken is. Anderzijds; er zijn ook hele onhebbelijke professionals die nog steeds fantastische dingen opleveren. En hele leuke lieve aardige professionals die de kantjes er vanaf lopen wat betreft hun kwaliteitsniveau.
Voor mij zijn de volgende dingen erg belangrijk als
opdrachtgever:
(even in de zij-vorm voor het gemak)
* Vertelt wat ze aan het doen is, waar ze zich bevindt in het proces, legt uit wat er gaat gebeuren
* Doet haar best zich aan te passen aan mijn communicatiestijl, zoals ik dat andersom ook doe
(anders krijg je veel irritatie is mijn ervaring)
* Is eerlijk
* Is consistent
* Laat zich confronteren
* Confronteert mij
* Kent zichzelf
Met confronteren bedoel ik bijvoorbeeld: "Als jij dit niet op tijd aan me aanlevert komt de deadline in gevaar." (Opdrachtnemer confronteert mij)
"Als jij de deadline mist breng je mijn project in gevaar." (Ik confronteer de opdrachtnemer)
Ik vind het ook prettig als een opdrachtnemer mijn minder sterke kanten ondervangt. Wèl aan die details denkt waar ik overheenfiets, of begripvol iets voor een tweede keer uitleg als ik iets vergeten ben.
De opdrachtnemer die zichzelf kent is prettig om mee te werken omdat die geen dingen belooft die ze niet waar kan maken, eerlijk is over beperkingen maar vooral ook over expertise en talenten. Die laat zich ook niet inhuren voor opdrachten die ze niet ten volste kan waarmaken, of is er eerlijk over dat het nieuw terrein is en wat daar de risico's van zijn.
Wat verwachten jullie van een opdrachtnemer?