Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau
Onzin, het urencriterium heeft niks te maken met het feit of je wel of niet IB-ondernemer bent.
Wel is het natuurlijk zo dat je een bepaalde tijd in je onderneming moet steken. Als jij 1 dag per jaar aan je onderneming werkt dan ben je voor de belastingdienst al snel geen IB-ondernemer, maar als jij 2000 uur aan je onderneming zit maar nauwelijks winst en omzet hebt dan kan je alsnog niet aangemerkt worden als IB-ondernemer.
|
Zeg je nou niet hetzelfde als ik? Wil je onder het begrip "ondernemer" vallen zoals dat gedefinieerd is in de Wet IB en de jurisprudentie dan moet je onder meer een bepaald aantal uren in je onderneming maken. Als grens wordt hiervoor het urencriterium gehanteerd, 1.225 uur.
Voldoe je niet aan het urencriterium van valt het resultaat dat je gehaald hebt niet onder afdeling 3.2 van de wet IB (belastbare winst uit onderneming) maar afdeling 3.4 (belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden). Je status verschuift dan van ondernemer naar resultaatgenieter. De fiscale eisen en mogelijkheden komen voor beide typen inkomsten behoorlijk overeen, maar er zijn toch ook duidelijke verschillen (FOR, KIA, afschrijvingsmethodiek etc.).
Ik ben het met je eens dat omzet hierbij geen enkele rol speelt, maar dat heb ik ook nooit gezegd. Als jij er voor zou kiezen om 1.225u te investeren in het ontwikkelen van een website zonder dat je hiermee nu al delf verdient kun je aan het urencriterium komen en vallen je activiteiten onder winst uit onderneming.
Als ik het niet goed begrijp hoor ik graag van je waar het fout gaat in mijn verhaal. Ik sta altijd open voor positieve kritiek en zou jouw mening nooit afdoen als onzin