Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door qwixzo
Als ik het goed begrijp zijn die uren die ik heb gemaakt van januari tot juni gewoon geldig en op te tellen bij het urencriterium?
|
Ja, uren besteed aan de onderneming vóór de start tellen ook mee. Zie
Tellen de kosten en de uren van mijn aanloopperiode ook mee?
Dit is o.a. gebaseerd op een
uitspraak van het Hof Den Bosch, 19-12-2008, nr. 06/00478 (gepubliceerd 9-2-2009).
Maar de duivel zit in de details. In die publicatie van het Hof staat o.a.:
Citaat:
Het hof ging de agenda van de startende onderneemster over heel 1998 minutieus na om te bezien of alle activiteiten in redelijkheid tot ondernemingsactiviteiten konden worden gerekend. Dit hield in dat de handelingen voldoende concreet moesten zijn om als ondernemingshandelingen te kunnen gelden. Hiertoe rekende het hof niet alleen de activiteiten vanaf het moment dat de onderneming volgens de inspecteur van start was gegaan, maar ook in de periode daarvóór.
|
De vraag is of een algemene beroepsopleiding - die je misschien ook als privépersoon volgde om je mogelijkheden op de arbeidsmarkt te vergroten - 'voldoende concreet is om als ondernemingshandeling te gelden'.
Dit soort dingen blijven een kwestie van interpretatie en worden uiteindelijk door de rechter beoordeeld, als het zover komt. Je oorspronkelijke vraag "Wat zijn de feiten?" kunnen we dus niet eenduidig beantwoorden.
Fiscalisten kijken meestal of je een 'pleitbaar standpunt' hebt, een geloofwaardig verdedigbaar verhaal. Daar lijkt dit wel op.
En dan kun je je in 2010 nog beroepen op de door de staatssecretaris beloofde soepelheid bij het beoordelen van het urencriterium, al
stelt die volgens mij niet zoveel voor.