reeele prijs
Beste D,
Een klein bedrijf kan groot zijn in haar opdracht. Uiteindelijk verkoop jestrategische expertise en creatieve vaardigheid. Wat mij betreft is de logischevraag aan de opdrachtgever; Wat is het budget? Wat verwacht je dat ik oplos?Indien opdrachtgever geen budget wil geven dan moet je gaan raden en dat isnooit leuk.
Bij de vaststelling van een reële prijs zijn er een paar variabelen en eenpaar randvoorwaarden;
De variabelen:
- Wat lever je precies; design, strategie, oplossen van problemen, campagnes,acties
- Met welke vergoeding neem jij genoegen?
- Kan je bij budget krapte het werk zinvol in tijd en geld faseren?
- Heb je ander werk dat beter / slechter betaald?
- verkoop je een proces of een resultaat?
Bij een proces hoort een uurtarief. Indien het product een resultaat is dankan je werken met een fixed fee, uurtarief of met alle 2.
Het is logisch om het advieswerk (als dat echt waarde heeft voor deopdrachtgever per uur te doen). Voor een klein bedrijf past een budget tussen3.000 en 10.000. En het creatieve werk voor een fixed fee.
De randvoorwaarden:
Hoeveel tijd wil de opdrachtgever van je? Een nieuwe bedrijfsnaam kan in eenhalve dag bedacht worden of kan 4 maanden en 80 besprekingen duren. Indien deleveranciers een degelijke systematiek hanteert kan je voor een naam tussen1.000 en 10.000 vragen.
Voor een logo en huisstijl; Is dit werk positionerend of is het eenbeeldmerkje. Kost wat mij betreft tussen 500 en 20.000 euro.
Pay-off die in de markt werkt samen met campagne planning; Afhankelijk vande degelijkheid van het advies tussen 1.000 en 6.000.
Een logische budget aanpak is;
Start met strategie - expectations management voor 2000
Naam indien niet teveel werk (2 dagen) voor 1600
Logo uitgewerkt en huisstijl manual voor 5000
Correspondentiepakket 100 euro per item
etc.
Groet, Hans
|