Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 juli 2011, 22:11
Susanna Susanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 11
Standaard Vraag over samenwerking en bedrag verkoop

Ik heb al eerder vragen gesteld over de samenwerking met een collega zzp-er. We zouden eerst samen een VOF gaan starten, maar van dit idee zijn we afgestapt. Intussen hebben we een andere constructie bedacht, maar omdat dit helemaal nieuw voor me is, hoop ik van jullie wat feedback te krijgen zodat ik beter een goede beslissing kan nemen.



De situatie is als volgt:


Ik heb een trainingsmethodiek ontwikkeld en omdat ik zelf geen verkoper ben, wil ik met een collega afspraken maken dat hij gaat proberen het in de markt te zetten.

Ik ga hem niet inhuren als verkoper, maar hij gaat het trainingsprogramma verkopen onder naam van zijn eigen bedrijf. De rechten van het programma blijven echter bij mij. We hebben een samenwerkingsovereenkomst opgesteld waar we het over eens zijn.
De bedoeling is dat mijn collega aan de opdrachtgever factureert en vrij is in de prijs die hij aan opdracht gevers vraagt. Aan mij betaalt hij een vast bedrag per persoon die aan de training gaat deelnemen. Dat bedrag is opgebouwd uit de onkosten plus een extra bedrag. Dat extra bedrag is mijn winst per deelnemer.


Mijn vraag is nu: hoeveel kan ik als extra bedrag vragen per deelnemer? Ik dacht aan een bedrag van 500.- maar dit vindt mijn collega te hoog.
Een berekening ter illustratie:

Stel dat aan de opdrachtgever per deelnemer een bedrag van 2.000.- wordt gevraagd. Dit is een vrij realistisch en haalbaar bedrag. Na aftrek van de kosten, kom ik op het volgende:



Bij een training aan 1 persoon is:
mijn winst: 500.-
de omzet van mijn collega: 150.-



Voor een groep van 4 personen:
Mijn winst: 2.000.-
Omzet voor mijn collega: 6.680.-


Voor een groep van 6 personen:Mijn winst: 3.000.-
Omzet voor mijn collega: 4.530.-

Voor een groep van 10 personen:
Mijn winst: 5.000.-
Omzet voor mijn collega: 9.970.-

(het gaat hier om verschillende soorten trainingen met verschillende onkosten, vandaar de soms wat onlogische opbouw in bedragen)


Het een en ander is uiteraard heel erg afhankelijk van de verkoopprijs.Mijn collega kan zijn prijs voortdurend variëren, maar mijn bedrag per deelnemer staat vast.



Voor mij is nu het meest belangrijke om te weten: wat is jullie eerste indruk: is 500.- een redelijk bedrag dat ik per persoon kan rekenen? Is het teveel of juist te weinig? Is het slim om het op deze manier te doen?



Hebben jullie tips of misschien andere ideeën hierover?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie, alvast heel erg bedankt daarvoor!


Groet, Susanna



Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 juli 2011, 23:07
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Dag Susanna,

Uit je verhaal kan ik niet heel duidelijk krijgen of jij degene bent die de trainingen gaat verzorgen of dat die verkoper ook de training verzorgt.

Als jij zelf de training verzorgt lijkt het mij logischer dat jij de volledige omzet factureert en de verkoper aan jou een factuur stuurt voor commissie (bijvoorbeeld een percentage van het totale factuurbedrag). Daarbij een afspraak van minimum en maximum tarieven waarvoor hij mag verkopen.

succes!
Marjan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 juli 2011, 23:41
Susanna Susanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 11
Standaard

Hallo Marjan,
Dank je wel voor je reactie!
Het is de bedoeling dat ik zelf in eerste instantie de trainingen ga verzorgen, maar dat ik deze na verloop van tijd ook ga uitbesteden aan andere zzp-ers/freelancers. De kosten voor de trainer zijn opgenomen in het bedrag voor de onkosten. Mijn collega doet alleen de verkoop.
Op zich zijn we het er over eens dat hij aan de opdrachtgever factureert en dat ik een vast bedrag aan hem factureer.
Al denkende kom ik tot de conclusie dat het eigenlijk te vergelijken is met een licentie: Ik geef hem - tegen vergoeding - toestemming om het trainingsprogramma te gebruiken voor verkoop. Het gaat nu om het bedrag van de vergoeding die bovenop de onkosten komt. Is 500 euro per deelnemer een te hoog bedrag of is het heel redelijk? Ik heb daar eerlijk gezegd totaal geen idee van. Wat is redelijk? Ik wil uiteraard mezelf niet benadelen, maar het moet ook voor mijn collega nog interessant blijven.

Laatst gewijzigd door Susanna; 7 juli 2011 om 23:45 Reden: aanvulling
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 juli 2011, 00:14
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Los van de wijze waarop je factureert vind ik het (gevoelsmatig) niet logisch dat de verkoper veel meer verdient aan het product dat door jou is ontwikkeld en dat jij moet uitvoeren.

Over bedragen an sich kan ik niet zoveel zeggen. Geen idee om wat voor training het gaat. Voor trainingen die ik geef reken ik in de regel, afhankelijk van hoeveel maatwerk c.q. voorbereiding dit vraagt, een tarief tussen 95 en 125 euro per uur.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 juli 2011, 01:09
Susanna Susanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 11
Standaard

Goed om te lezen wat jouw uurtarief is, Marjan, met mijn berekening zit ik ook ongeveer op dat bedrag.
Het bedrag dat ik voor de trainingen ontvang als ik ze zelf uitvoer, is inbegrepen bij de onkosten en krijg ik dus sowieso vergoed. Daar bovenop komt dan nog een extra bedrag. Dus alles bij elkaar ontvang ik op zich genoeg en dat zal ook meer zijn dan de verkoper verdient. Maar als ik de trainingen ga uitbesteden, wil ik er uiteraard ook wat aan overhouden, en dan is het de vraag welk bedrag per deelnemer ik daarvoor kan vragen....
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 juli 2011, 11:20
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Als je geen VOf aan wilt gaan, als je twijfelt over de verdeling van de winst bij deze samenwerking, als je zowel de training hebt geschreven als gaat geven, dan denk ik bij mijzelf: wat is de meerwaarde van de constructie? Ik schat in dat je jezelf niet hoog inschat als "verkoper" maar als je zo'n constructie aan gaat, wordt je daar dan wel gelukkig van?

Wat is er mis met de manier om je training inclusief jezelf gewoon in de markt te zetten via tussenpersonen? Dus de persoon waar je het nu over hebt die kan jou met je materiaal inhuren wanneer deze een training organiseert. Je kunt dan per opdracht gewoon een prijs bepalen, aan de hand van het aantal personen. De persoon waar je het nu over hebt die kan de training nog steeds aanbieden alsof het een training is van hemzelf, hoe vaker hij of zij de training organiseert hoe meer winst voor jullie beiden. De constructie is voor jullie beiden veel eenvoudiger.

Wat is je motief om te zoeken naar een samenwerking? Angst dat je het zelf niet kunt verkopen? Of is het die andere persoon die aanstuurt op een samenwerking omdat hij of zij een "piece of the cake" wilt van datgene dat jij hebt gemaakt? Ik vraag me af of je er niet beter aan doet om je volledige zelfstandigheid te behouden...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
prijs, samenwerking, training, verkoop


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur met bedrag 0, wel of niet sturen ddofborg Administratie 3 14 november 2011 18:42
Deel bedrag crediteren op verkoopfactuur Claudia78 Administratie 1 13 juni 2011 19:32
Inkomstenbelasting Vraag over aangifte IB voor ondernemers wabjuh Belasting 4 19 maart 2011 10:36
Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag? Art Belasting 7 12 augustus 2007 02:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon