Hallo,
In januari-februari heb ik een freelance opdracht gedaan als tekstschrijver/bedrijfsjournalist van ongeveer 40 tot 50 uur waarvoor ik ruim 1800 euro mag factureren. Waarscijnlijk ga ik in mei nog wat werk doen voor deze opdrachtgever, wellicht later in het jaar nog wat meer. Hoeveel precies is onbekend, maar het is zeker niet de bedoeling dat het vaker wordt dan af en toe. Meer dan 6000 per jaar omzet verwacht ik niet (en andere inkomsten heb ik trouwens niet).
Nu vraag ik me af of ik BTW-plichtig ben. Op de site van de Belastingdienst staat dat je bij 'incidentele werkzaamheden' niet BTW-plichtig bent. Is dit incidenteel genoeg denken jullie?
Bijkomend probleem is dat ik me volgens de site van de Belastingdienst moet aanmelden bij de KvK om aan een BTW-nummer te komen, terwijl ik me helemaal niet bij de KvK hoef in te schrijven (want ik kwalificeer volgens mij niet als onderneming, kom bij lange na niet aan de 15 uur gemiddeld per week bijvoorbeeld). Er is wel een formulier voor Startende ondernemingen bij de Belastingdienst maar ik voldoe niet aan de voorwaarden om dat te mogen gebruiken (
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...andelsregister
Alvast bedankt voor jullie info!