Beste forumleden,
Momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer, en krijg een fout van ca. €50,- niet weggepoetst uit de aangifte IB2013. Eventuele BTW-percentages in onderstaande verhaal zijn allemaal 21%. Allereerst een situatieschets:
2012 afgesloten met een fiscaal ondernemingsvermogen van €850,- waarvan €93,- liquide middelen, en €757,- aan een tweetal vorderingen (
bruto onbetaalde facturen). Over dit jaar is de BTW netjes afgedragen en genuld adhv. KOR. Ik heb geen bedrijfsmiddelen, privégebruik van goederen, afschrijvingen of andere rare correcties.
2013 afgesloten met €554,- liquide middelen en drie openstaande facturen bij handelsdebiteuren á €29,-
bruto totaal (door stagnerende automatische incasso door IBAN-migratie). Dit brengt mij tot de volgende balans:
Activa
Liquide middelen: 554
Passiva
Ondernemingsvermogen: 525
Kortlopende schulden: 29
Aan de hand van de (overigens meervoudig gecontroleerde) privémutaties valt hieruit de volgende saldo fiscalewinstberekening te maken:
Bij
Ondernemingsvermogen einde boekjaar: 525
Privéonttrekkingen: 1326
Subtotaal: 1851
Af
Ondernemingsvermogen begin boekjaar: 850
Privestortingen: 20
Subtotaal: 870
1851
870 -
981
Nu komt het, ik heb 1 vordering deels kwijtgescholden. Van de openstaande €757,- is een volledige factuur van €157,- betaald, en €100,- van de laatste openstaande factuur. Bruto heb ik precies €500,- afgewaardeerd vanwege onverrichte zaken (dit betrof een aanbetaling, waarvan de werkzaamheden vanwege een moeilijke financiële positie van de opdrachtgever niet zijn doorgegaan).
De netto omzet bedroeg dit jaar €2.192,- en de bruto inkoopkosten bedroegen €778,-. De verrekende KOR dit jaar is €216,-. Hieruit maak ik de volgende berekening:
Opbrengsten
Netto omzet: 2192
Overige opbrengsten: 216 (KOR)
Subtotaal opbrengsten: 2408
Bedrijfslasten
Bruto inkoopkosten: 778
Overige bedrijfskosten: 106 (Richting belastingdienst, 0% BTW)
Subtotaal bedrijfslasten: 884
Financiële baten en lasten
Waardeverandering van vorderingen: -500
Subtotaal financiële baten en lasten: -500
Resultaat uit gewone bedrijfsvoering
2408
884 -
1524
Winst-en-verliesrekening
1524
500 -
1024
Ik heb m'n banksaldo gecheckt, en die komt netjes overeen met de liquide middelen volgens:
Liquide middelen begin 2013
+ Privéstortingen
+ Bruto omzet
- Bruto kosten
- Kosten belastingdienst
- Privéopnamen
= Liquide middelen eind 2013
Kan iemand mij vertellen wáárom ik op dit moment volgens de berekeningen 43 euro verschil heb tussen het saldo fiscalewinstberekening en de winst-en-verliesrekening? Mijn eerste gok was dat er iets mis ging met de creditnota, maar 21% van €500,- is een stuk meer dan de ontbrekende €43,-!