freelance IT opdracht, wel of niet KvK?
Hoi allemaal,
ik ben IT-er. Ik was altijd in loondienst maar ik ben door een buitenlands bedrijf gevraagd voor een langdurige opdracht waarbij ik vanuit huis werk als consultant. In principe ben ik min of meer gelijkgesteld aan een werknemer in de zin dat er een gezagsverhouding is. Maar ik heb geen vast salaris. Ik stuur elke maand een rekening voor mijn gemaakte uren. Zonder BTW, want het gaat om een opdrachtgever in het buitenland.
Aangezien ik maar 1 opdrachtgever ben en verder niets "onderneem" zie ik mijzelf ook niet als ondernemer en zal ik de inkomsten als ROW aangeven. Ik ga geen aanspraak maken op zelfstandigenaftrek, etc.
Als ik een beetje rond google dan lees ik dat het verplicht is om je als freelancer in te schrijven bij de KvK. Maar dan gaat het over freelancer in de zin van zelfstandig ondernemer. Ik denk dat ik dat niet ben. Maar ik ben ook niet in dienst. Resultaatgenieter dus.
Mijn vraag is nu, moet ik mij wel of niet inschrijven bij de KvK? Ik ga geen BTW op mijn facturen zetten en ik zal ook niet met andere Nederlandse partijen zaken gaan doen.
|