Ik denk erover medewerkers ipv een leaseauto een mobiliteitsbudget te geven. Omdat ik daarbij de nodige weerstand verwacht wil ik het wel aantrekkelijk maken, dus een ruime vergoeding geven.
In het kader van zo'n mobiliteitsbudget wil ik medewerkers een bedrag per jaar beschikbaar stellen voor reiskosten (bijvoorbeeld €6000,=), met een vaste en flexibele component. Bijvoorbeeld vooraf inschatten dat 10.000 zakelijk gereden zal worden (€1900) als flexibele component.
Zij mogen dit besteden aan alles dat met reizen te maken heeft, bijvoorbeeld OV, fiets etc, mits het gaat om zakelijke kosten.
Is het mogelijk dat de werkgever de volgende zaken (onbelast) op declaratiebasis vergoedt aan medewerkers bij gebruik van eigen auto:
- Wegenbelasting
- Autoverzekering
- € 0,19 per kilometer zakelijk gereden
- Onderhoudskosten
- Rente voor lening voor aanschaf auto
Dus de medewerker kan bovengenoemde kosten declareren, tot een met de werkgever afgesproken maximum op jaarbasis. Als aan het einde van het jaar budget over blijft kan dat belast worden uitbetaald aan medewerker.
Als aan het einde van jaar het budget niet toereikend blijkt te zijn doordat meer dan vooraf ingeschat aantal kilometers zakelijk is gereden, kan dat tegen €0.19 per kilometer onbelast worden uitbetaald.
De belastingdienst zegt erover dat als "nagenoeg alle" kosten voor de auto voor een medewerker worden vergoed, dit dan gaat gelden als een auto van de zaak, met alle gevolgen van die (bijtelling etc). Dat is nadrukkelijk niet mijn bedoeling.
Maar wat kan wel, en wat kan niet?
Bedankt voor het meedenken of delen van ervaringen.