Hoi Hermina,
Klinkt leuk, zeg, wat je allemaal wilt gaan doen!
Zelf ben ik ook tekstschrijver, maar dan met een focus op onderwijs en de daaraan gerelateerde organisaties.
Ik werk met een uurtarief, maar je zou ook een prijsafspraak per project met je klanten kunnen maken. Al lijkt me dat lastig, want dan moet je met je vaste klanten steeds opnieuw gaan onderhandelen.
Welk bedrag je dan per uur of project vraagt, hangt denk ik vooral af van je ervaring als tekstschrijver in die specifieke richting. Volgens mij zit je in een behoorlijke niche, met de doelgroep die je hebt gekozen, en als je daarin ook nog praktijkervaring te bieden hebt, kun je al snel meer vragen dan wanneer je net komt kijken.
Het lijkt me dat je de volgende vragen kunt laten meewegen bij je beslissing voor wat betreft de
no cure no pay:
* Wil je echt tijd steken in iets waar je misschien niet voor betaald wordt, alleen omdat de media dagelijks honderden persberichten binnenkrijgen en dan toch een keuze moeten maken? Dus jij doet je best, levert een prima persbericht af, biedt het aan bij de juiste media, maar er komt net iets belangrijkers tussendoor en het medium in kwestie besluit dan om dat voorrang te geven. Dat ligt dan niet aan jou, maar het is wel 'no cure'.
* Is dit een kennismakingsaanbod of wil ik dit ook aan mijn vaste klanten bieden?
En zo zijn er vast nog wel meer vragen, maar dit zijn de twee die me spontaan te binnen schieten.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!