Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dedicated Lion
Ik ben een startende ondernemer die de eerste klussen naast zijn huidge werkzaamheden doet.
Ik heb netje werkopdrachten geschreven met daarin een uurtarief.
Nu krijg ik van de opdrachtgever (een softwarebedrijf waarvoor ik bij de eindklant trainingen moet geven) te horen dat hij liever een dagprijs heeft staan. Deze dagprijs is 8 maal mijn uurtarief. Een eindklant zou het normaal vinden als je zo nu en dan een uurtje langer blijft. Tot 9 uur zou er geen overwerk betaald hoeven te worden.
Mijn vraag is waar houdt het dan op? Stel ik heb een klus van twee maanden; zou ik dan niet extra kunnen factureren als ik iedere dag 9 uur gedraaid heb?
|
Overwerk is een woord dat een freelancer niet zijn vobaculaire heeft, naar mijn mening. Je doet de klus en daar heb je een prijs voor afgsproken.
Van te voren zoek je uit hoeveel tijd erin gaat zitten en op basis daarvan maak je een prijs. Als je gedurende die opdracht twee maanden lang 12 uur per dag zou moeten werken dan moet je dat gewoon doen. (het eind bedrag op je factuur moet natuurlijk zodanig zijn, dat jij er tevreden mee bent)
Ik heb een tijdlang projecten gedaan die een tot anderhalf jaar duurden. Bij twee van die projecten heb ik het complete project voor een vaste prijs gedaan. Sommige weken draaide ik 80 uur, andere weken 10 of 12.
Als het een grotere opdracht is (meer dan een week of twee, drie) dan is een dagprijs (waarbij je misschien niet elke dag je gewenste uurtarief haalt) een goede zaak. De klant heeft het gevoel een goede deal gemaakt te hebben en jij bent een langere tijd -betaald!- van de straat. Voor kortere klussen zou ik een uurtarief hanteren.
Oh en ik ben het met Erno eens - koop een .nl domeinnaam!