Hallo allemaal,
Ik lees al tijden rond op het forum hier en op de site (fantastischveel informatie) en ben nu eindelijk een keertje zover dat ik een vraagje heb waar ik nergens een passend antwoord op kon vinden.
Ik ben sinds begin deze maand begonnen met freelancen en ben al een aantal weken bezig met een project. Overeengekomen is met de opdrachtgever dat ik vooraf een schatting doe van de benodigde uren en achteraf facturatie zal gaan doen op basis van nacalculatie.
Tevens is afgesproken dat, indien projecten over meerdere maanden verspreid zijn, dat er dan maandelijks een bedrag betaald wordt voor de in die maand gemaakte uren.
De vraag is hoe ik dat het handigst aan de opdrachtgever in rekening kan brengen.
Mij is verteld dat een Voorschotnota dan de juiste manier is. Je stuurt dan iedere maand een voorschotnota. Na na het aflopen van het project stuur je dan de (definitieve) factuur.
Is dit handig om te doen? Of zou ik gewoon per maand een factuur voor de uren moeten sturen en bij de laaste factuur een (informatieve) bijlage doen waarin alles voor het project nogmaals vermeld staan?
En als ik een voorschotnota gebruik, moet ik daarop dan gewoon een factuurnummer zetten en die doornummeren? Of moet ik alleen op de definitieve factuur een doornummerend factuurnummer zetten?
Alvast bedankt voor het meedenken