Ik begrijp dat je een betalingstermijn van 14 dagen hanteert. Dat is wel een tamelijk korte termijn (zo ongeveer de kortste die gebruikelijk is).
Een klant mag die betalingstermijn overschrijden. het is gebruikelijk om twee maal te herinneren en aan te manen. De eerste keer na - in jouw geval - 2 weken, dus als de eerste termijn verstreken is, en daarna nogmaals na 2 weken met het verzoek binnen 8 dagen te betalen. Dat geeft de klant ruimschoots de tijd om te betalen. Pas daarna ga je dreigen met stopzetting van de dienstverlening, dus als de klant 2 of 3 herinneringen heeft gehad.
Voor zo'n werkwijze zijn de volgende argumenten:
- klanten hebben een eigen betaalprocedure (soms is er goedkeuring benodigd, bedrijven hanteren zelf ook een termijn)
- klanten kunnen last hebben van tijdelijke betaalproblemen, als je ze flexibiliteit en ruimte biedt, zijn ze erg blij met jou als dienstverlener
- klanten zijn mensen, net als jij
Het is dus geven en nemen. Meestal spreek je betaaltermijnen af bij aanvang van de samenwerking. De meest ideale termijn is een combi van jouw wensen en die van de klant (dan kan de samenwerking het langst duren).
En dat laatste betekent weer dat je eigen betaaltermijn meer iets is voor jouw eigen opvolging van (wan)betalers dan een regel voor de klant.
Het alternatief is de harde weg: stoppen met dienstverlenen. Dat kan einde relatie betekenen, wegvallen van de omzet en energie steken in nieuwe omzet. Ik vind dat geen efficiente werkwijze, maar klanten die langdurig niet of te laat betalen kunnen je inderdaad aardig onder druk zetten. Als je kiest voor de harde benadering moet je (ultiem) ook bereid zijn de klant vaarwel te zeggen.