Beste Nadine,
Het klinkt misschien vervelend, maar dit is een van die dingen die je het beste zelf kunt uitzoeken. Jij weet immers het beste wat je plannen zijn en hoe duur jou drukker is. Mijn vermoeden is dat deze bedragen bij iedereen zoveel verschillen dat je er geen peil op kunt trekken. Er is wel wat te zeggen over het proces ervoor:
- Wat wil je precies doen? Weet je bijvoorbeeld nu al zeker dat wat je nu op je briefpapier en dergelijke zet ook is wat je er over een jaar op wilt hebben staan?
- Waar wil je het voor gebruiken? Is het puur om je (bestaande) klanten te bedienen of wil je er ook actief klanten mee gaan werven? Hoeveel klanten schat je per jaar te hebben en hoe vaak stuur je ze een fysieke brief?
- Visitekaartjes idem dito. Ik ben, sinds ik begonnen ben, twee keer veranderd van visitekaartje. En van de eerste heb ik hier nog stapels liggen, maar ze voldoen niet meer en ik zal ze dus nooit meer gebruiken. Nu heb ik een totaal ander beroep dan jij, maar houdt er rekening mee dat je niet tevreden mee kunt zijn over een jaar of meer terwijl het nu helemaal klopt.
Ofwel: schat in wat je in eerste instantie nodig denkt te hebben. Aangezien je een designbureau in de hand hebt genomen veronderstel ik dat je lang met je ontwerp hoopt te doen, maar wees daar niet al te zeker van. Wat ik tot nu toe bij de meesten heb gezien komt er vrij zeker in ieder geval na een jaar of vier een nieuw ontwerp en dus ook nieuw briefpapier, visitekaartjes en ander fysiek materiaal..