Beste Walter,
Ik ben 2 jaar geleden vanuit de ww als ondernemer gestart, ook per 1 september, dus een soortgelijke situatie.
Om de voordelen van de aftrekposten te hebben dien je inderdaad aan het urencriterium te voldoen. Dat zul je dus waarschijnlijk niet gaan redden dit jaar, tenzij je veel aantoonbare uren in de voorbereiding hebt zitten want deze tellen wel mee, maar hebben (geloof ik) een maximale periode voorafgaand aan de start.
Verder kun je de startersaftrek waarschijnlijk het beste over 2010, 2011 en 2012 verrekenen (je hebt recht op 3 jaar, maar dat hoeft niet persé vanaf 2009 te zijn).
Daarnaast zul je in overleg met de mensen van het UWV misschien nog een ww uitkering aanhouden, omdat je in eerste instantie nog geen inkomen hebt. Dat werkt prima (bij mij zelfs noodzakelijk), maar let wel dat je dit weer geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen (ontvangst uitkering vanaf start onderneming tot max 6 maanden). Lees al die regels omtrent starten vanuit een uitkering goed na, het gebeurd vaak dat iemand dit vergeet en hiervoor geen reserve heeft opgebouwd. Het kan je dan duur komen staan als je de verrekening na 2 jaar ontvangt. In mijn geval heb ik niet eens zo heel veel verdiend in mijn eerste jaar, maar net genoeg om alles te moeten terugbetalen. Gelukkig heb ik dit altijd geweten en daar dus rekening mee gehouden.
Succes in ieder geval met het ondernemersschap!
Groeten,
Anke
www.os4u.nl