Nu is het dan helaas zover...
Ik heb een klant die maar niet (op tijd) wil betalen
Het betreft ook nog eens mijn oude werkgever.
Zit een beetje in dubio nu. Het zit nl. als volgt. Ik heb de afgelopen 3 jaar als freelancer veel werk verricht voor mijn voormalige werkgever. Ik heb een betalingstermijn van 30 dagen, maar deze klant betaalde meestal na 60 dagen (na een mail of telefoontje). Op zich is dat geen ramp.
Nu is het echter zo dat ik na vele mailtjes, telefoontjes en betalingsherinneringen (2x) vorige week 2 sommaties heb verstuurd. Ik heb hiervoor de voorbeeldbrief van Lancelots genomen. Beide zijn ook zowel aangetekend als per gewone post verstuurd. De ene sommatie is vorige week direct voldaan, maar of dat was vanwege de sommatie?? Misschien heeft dat elkaar gekruisd. Van de tweede (a 2800 euro) is tot op vandaag niet voldaan. Ik heb wel een mailtje van hun administratie dat een bedrag van €2.000 deze week zou worden voldaan en de rest aan het eind van deze maand. Wellicht dat deze sommatie en dat mailtje elkaar vorige week ook gekruisd hebben. Voor de rest heb ik geen enkele reactie ontvangen op mijn sommaties. Ik heb reeds bij een gerechtsdeurwaarder aangegeven dat ik wellicht van hun diensten gebruik zal moeten maken.
Een aantal zaken zitten me eigenlijk nog een beetje dwars. Er staan nl. nog een aantal facturen open, waarvan de termijn nog niet is verstreken en ik heb zojuist een opdracht afgerond en ook daarvan kan ik de factuur versturen. Door naar de deurwaarder te stappen ben ik eigenlijk bang dat de relatie zo verstoord wordt dat ik geen werk meer van ze zal krijgen en/of dat ze de overige facturen ook veel te laat of niet gaan betalen. Zou ik eigenlijk nog wel voor ze moeten werken denk ik weleens? Maar ja..klanten liggen op het moment niet voor het oprapen.
Wat zal ik doen? Nog een vriendelijk doch dringend mailtje (zodat ik het zwart op wit heb) om te betalen of tot een betalingsregeling te komen?
Of toch maar naar de deurwaarder?