Hallo iedereen,
Ik spiek al een tijdje mee, maar heb net besloten me te registreren. Ik hoop hier veel te leren.
Zo langzamerhand rol ik steeds meer de schrijvelarij in. Leuk, leuk, leuk, want ik heb schrijven altijd enorm leuk gevonden en de reacties op mijn schrijfwerk mogen er gelukkig ook zijn. Dat heeft mij doen besluiten er meer mee te gaan doen.
Nu wil het geval dat ik voor een site boekrecensies ben gaan schrijven. In principe begon het als een vrijwillig klusje. Immers, ik vond het tof om te doen en de boeken mocht ik houden. Inmiddels heeft het zich ontwikkeld en word ik ervoor betaald. De redactie van de site heeft me om facturen gevraagd. Dat wil ik uiteraard best doen, maar ik vraag me af hoe het nu met BTW zit. Is een recensie vrijgesteld van BTW?
Schrijvers zijn vrijgesteld van BTW, maar ik vind dat de Belastingdienst er vrij vaag over is:
Citaat:
De vraag of een activiteit als schrijversactiviteit aangemerkt kan worden is het beste te beoordelen aan de hand van het begrip schrijver in het normale spraakgebruik 'iemand die een gedachteninhoud door een schriftelijke verbreiding aan het publiek bekend maakt'.
|
In principe voldoe ik als recensent aan die definitie, lijkt me. Ik heb een bepaalde gedachte bij een boek, en maak dat schriftelijk aan een breed publiek bekend. Maar is mijn redenatie nu wel goed?
Overigens wil ik wel verder in de hoek van de journalistiek. Maar ook copywriting trekt mij. Is het handig om sowieso een BTW-nummer aan te vragen? Of is dat niet toegestaan?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Woei, eerste bericht. Ik zal mezelf binnenkort eens behoorlijk voorstellen.