Ik ben net begonnen als freelancer, dat wilde ik natuurlijk goed aanpakken.
Dus hard gewerkt aan een eigen huisstijl, briefpapier, een website. Lekker m'n kantoor ingericht met mooie spulletjes.
Maar ja, dat kost wel wat en eigenlijk wil ik ook nog wel een kopieerapparaat en een laptop. Maar echt onmisbaar is dat niet. Dus wat is wijsheid, met dat investeren, hoeveel kan ik uitgeven zo'n eerste jaar?
Ook ik had en heb nog steeds te maken met het doen van investeringen. Om investringen niet ui de hand te laten lopen is het vertsandig om voor je zelf een prognose te maken van het komende jaar. Wat denk je aan honoraria voor opdrachten te ontvangen en wat denk je nodig te hebben. Dan zie je snel of je iets kunt aanschaffen of niet of dat je eerst op een nieuwe opdracht moet wachten.
Wellicht komt mijn advies wat ouderwets over. Vanaf het moment dat ik in 1988 free lance ben gaan werken heb ik me voorgenomen nooit meer een lening aan te gaan, voor welk doel dan ook. In mijn business had en heb ik ik voornamelijk incidentele opdrachten. Ik streef naar zo laag mogelijke vast kosten en aflossingen passen niet in dat plaatje.
Als je, bijvoorbeeld via een contract, regelmatige inkomsten hebt, ziet het er anders uit, natuurlijk. Als je het kopieer apparaat en de laptop niet echt nodig hebt, wacht totdat je ze zonder problemen kunt kopen en betalen..
Ik zou zeggen, investeer in de onmisbare dingen en koop die andere dingen later als beloning voor zakelijk succes. Ik zit er bijvoorbeeld serieus over te denken nu eindelijk eens dat 30"-beeldscherm te kopen dat ik al jaren wil hebben.
Tip: met een (goedkope) scanner en een redelijke printer (die je toch moet hebben) kun je prima kopiëren (nou ja, zonder automatische invoer van stapeltjes). Het is nog nooit bij me opgekomen een apart kopieerapparaat te kopen.
Ik snap de boodschap, rustig aan met de investeringen. Dat past ook het beste bij mijn persoonlijkheid. Een lening zou ik inderdaad nooit afsluiten.
Ben juist een zuinig type, heb daardoor ook wat reserves opgebouwd en zoek naar de balans in uitgeven.
Wil ook niet te krenterig zijn.
Je zou eens kunnen doorrekenen in hoeverre een laptop je efficiënter maakt, je workflow verbetert en/of veraangenaamt, waardoor je per saldo winst boekt dank zij die investering. Door je een scenario voor te stellen waarin je wel een laptop en kopieerapparaat hebt kan je misschien inschatten of het je uiteindelijk oplevert of kost.
Als je het bijvoorbeeld twee weken lang uitstelt om even naar de copyshop te hobbelen voor een kopietje en je werk lijdt daar onder dan is zo'n apparaat in je kantoor dus erg handig, nog los van de geestelijke bevrijding van je niet schuldig voelen van dat ongekopieerde ding dat je ligt aan te staren vanaf de stapel ;-)
..tsja ik was altijd m'n eigen adviseur maar ik roep altijd "als je een belangrijke beslissing neemt in financieel opzicht bel dan even je adviseur". Die kijkt niet alleen naar de cijfers maar ook of het fiscaal wel handig is om een bepaald bedrag te investeren en wat het beste moment is .
Neem als voorbeeld de muzikant die in december voor €1.970 een mooie MAC had gekocht en in Januari erop een instrument ook iets van €2.000. Had hij maar even gebeld dan wist hij dat "samen kopen" een belastingvoordeel (lees investeringsaftrek) van €400 zou opleveren baal baal baal...