Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johannes
Als ik het contract niet onderteken dat mijn auteursrecht als geheel toe aan de groep behoort (...)
|
M.a.w. je word dringend verzocht afstand te doen van de rechten op je werk, dat in aanvang altijd bij jou (de maker) ligt. Het afstand doen van rechten betekent dat ook omschreven moet zijn waar de nieuwe rechthebbende jouw werk voor mag en kan gebruiken. Voor andere dan die vastgelegde toepassingen is het auteursrecht niet overgedragen.
Citaat:
(...)loop ik een groot risico zegt het agentschap dat de rekening met alle onkosten die gemaakt zijn bij mij gedeponeerd zal worden, dit kan in de duizenden euro's oplopen. Ik vind dat ik door het agentschap gigantisch onder druk gezet wordt.
|
Dat laatste heb je goed gezien
. Door de duur van de samenwerking is het er niet eenvoudiger op geworden, maar zo lang er geen contract is, zal de rechter moeten oordelen over wat er mondeling overeen is gekomen. Geen contract is geen verplichting, tenzij op andere manieren aangetoond kan worden dat er wel afspraken tot stand zijn gekomen.
Citaat:
De basis afspraak binnen het team is, dat op basis van gelijkheid en evenredigheid de revenuen worden verdeeld en niet dat het auteursrecht als geheel toe aan de groep moet behoren.
|
Afspraken binnen het team of met de opdrachtgever? Afspraken binnen het team dienen dan ook te gaan over aansprakelijkheid en voortijdig vertrek, zoals in dit geval.
Citaat:
De andere fotografen hebben ook zeer de indruk dat een heleboel dingen/afspraken niet kloppen, dat er gewerkt wordt met een dubbele agenda, maar ze durven hiervoor niet uit te komen omdat ze bang zijn om hun inleg et cetera mis te lopen.
|
Ik denk dat de eerste oplossing ligt in het maken van een afspraak met de opdrachtgever/sponsor, het inwinnen van advies bij een jurist en het zoeken van een bemiddelaar of vertegenwoordiger. Daarna het gesprek aangaan, want als ik het zo hoor zijn er meer vragen dan antwoorden. Bovendien geef je aan dat er ook bij de teamgenoten belangen spelen (financieel?)
Citaat:
Ondanks dat wij gezamenlijk aan het project hebben gewerkt, kunnen mijn auteursrechten toch niet zomaar automatisch bij het Team terecht komen zonder mijn schriftelijke toestemming en zonder dat wij gezamenlijk tot een akkoord zijn gekomen? Dit kan toch pas als er schriftelijke afspraken op papier zijn gezet en ondertekend zijn door beide partijen?
|
Je rept wel over andere schriftelijke documenten.
Citaat:
Het agentschap is een zeer bijdehand persoon en toch niet bij de hand genoeg om vanaf het begin duidelijke afspraken op papier te zetten voordat er aan een project begonnen wordt. Wij vragen ons nog steeds af, wat de redenen hiervoor zijn, wetend dat het om een zeer belangrijk project gaat waar veel manuren en geld ingestoken wordt. Mijn fout is geweest om op basis van goed vertrouwen hieraan te beginnen. Met hem hierover tot een goed akkoord te komen zie ik somber in, alles wat fout gaat ligt bij iedereen behalve bij hem. Enige wat bespreekbaar voor hem is, het ondertekenen van deze verklaring/convenant dat het auteursrecht tot het Team behoort.
|
Zie mijn eerdere advies. Dat e.e.a. niet handig is aangepakt, zou goed kunnen. Maak de balans op: wat zijn de verliezen aan inkomsten en goodwill en wat is de schade die je toebrengt aan het team? Of gaat het alleen om het afstaan van je rechten en jouw persoonlijk verlies aan inkomsten? Zet het eens op een rijtje (al dan niet met een ander, twee weten meer dan een, externe hulp leidt vaak tot meer afstand en structuur). Je wil het netjes oplossen, maar wellicht is een van de oplossingen dat het onderliggende probleem wordt verholpen (communicatie met de opdrachtgever) en dat jij weer je werk oppakt.
Laatste tip: kijk wie er lid is van
fotosectie van NVJ (afdeling van FNV) en vraag daar advies of support.
Succes!