Een "analoge" factuur behoeft volgens mij niet ondertekend te zijn. Ik heb er in elk geval nog nooit een gekregen. Ik kan je het nog sterker vertellen: de Belastingdienst verstuurt besluiten en andere ongein met de mededeling dat het document in een geautomatiseerd proces is vervaardigd en daarom niet ondertekend.
Een digitale handtekening bevat unieke kenmerken, net zoals een "analoge" handtekening. Veel boekhoudpakketten, waaronder de mijne, bieden de mogelijkheid de opgemaakte factuur electronisch te verzenden. In dat geval komen de door mij verzonnen unieke klantcode en het door het systeem aangemaakte unieke factuurnummer automatisch op de factuur te staan. Bij verzending van de mail wordt de electronische afzender vermeld die bij "zakelijke gegevens" in het boekhoudpakket is opgeslagen, inclusief KvK-nummer en btw-nummer. Zou dat niet voldoende zijn?
Inderdaad Rene, in elk geval tot een ijverige inspecteur het niet voldoende vindt. Maar dan heeft de Belastingdienst m.i. wel boter op het hoofd. Wordt dan wel een leuke klus voor de ombudsman. Om te beginnen.