Re: Wat levert Netwerken per saldo op?
Ik sluit me helemaal aan bij Sofie. In het begin dacht ook over netwerken ook nogal krampachtig, maar dit is hoe het werkt: doe je werk uitstekend, vertel uit je eigen enthousiasme over wat je doet, verwacht niks concreets en dring niemand wat op, en (soms jaren later en vanuit onverwachte hoek) rolt het balletje naar je toe. Zo deed ik ooit een interview met iemand, zonder dat ik daarbij enige netwerkgedachte had, en werd ik twee weken later gebeld door haar man, directeur van een groot bedrijf, die een tekstschrijver zocht: bedrijf is nog steeds een fijne klant en heeft inmiddels door positieve reclame ook weer twee nieuwe klanten opgeleverd. Maar er melden zich ook wel eens mensen die bijvoorbeeld zeggen: twee jaar geleden heb je mijn schoonzus zo leuk over je werk verteld, wil je wat voor me doen? Wat ik wil zeggen is: iedereen kan iets opleveren, dus het heeft geen zin berekenend te netwerken, in mijn ervaring komen de leukste klussen soms via de wonderbaarlijkste wegen. Het enige wat je zelf in de hand hebt is kwaliteit leveren en die ook uitstralen.
|