Een oud-werkgever van mij stuurde regelmatig mailings naar zijn doelgroepen. In de meeste gevallen kreeg hij reacties terug, en hij heeft er ook verschillende opdrachtgevers aan overgehouden die nu vaste klant bij hem zijn.
Een mailing of verkoopbrief kan dus zeker rendement opleveren. Maar het is een vak apart. Niet alleen moet de tekst van de mailing perfect zijn afgestemd op de (belevingswereld van de) doelgroep, ook het concept en de vormgeving moeten kloppen met wat je wilt uitstralen en wat je met die specifieke mailing wilt zeggen. Bovendien moet je opvallen.
Ik heb afgelopen donderdag zelf mijn eerste verkoopmailing op de bus gedaan (respons tot nu toe: 0, maar de week is nog jong
). Mijn doelgroep was startende ondernemingen in mijn omgeving. De insteek van de brief was: 'de ene starter helpt de andere'. De tekst kwam er in het kort op neer dat je als startend bedrijf natuurlijk klanten wilt werven, maar dat die dan wel eerst moeten weten dat je bestaat en wat je doet. Een goede tekst helpt daarbij.
Ik wilde graag een persoonlijke benadering toepassen en dus heb ik iedere brief persoonlijk ondertekend (dus geen voorgedrukte handtekening). Ook heb ik mijn visitekaartje en een felicitatiekaart bijgevoegd (veel succes met je nieuwe bedrijf). Op die kaart heb ik met de hand geschreven: 'Met vriendelijke groet, Cindy Kamstra'.
Tot slot heb ik het geheel in blanco enveloppen gestopt, en daarop de adressen met de hand geschreven. Geen 'port betaald'-enveloppen, maar gewoon postzegels van 44 cent erop. Dit alles om het persoonlijke en informele karakter nog wat te versterken. Bovendien valt een handgeschreven envelop op tussen alle andere reclamemail.
Ik zeg niet dat dit dé manier is om een verkoopbrief te sturen (het kost enorm veel tijd en je krijgt er schrijfkramp van
), het is meer een voorbeeld van hoe je het zou kúnnen aanpakken. Als je je diensten aan grote bedrijven wilt verkopen, is dit misschien niet de meest geschikte manier, maar voor de doelgroep enthousiaste starters leek het me een geschikte benadering.
Zoals gezegd heb ik nog geen reacties ontvangen, maar wat die oud-werkgever van mij ook deed: twee weken later met die doelgroep gaan bellen, of ze nog vragen hadden over zijn brief. Net iets warmer dan koude acquisitie, vooral als je een opvallende mailing hebt gestuurd. Mensen zijn vaak niet geneigd actie te ondernemen op een ongevraagde reclamebrief, maar als je er wat meer tijd en energie in stopt, kan het wel degelijk wat opleveren.