Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 januari 2011, 18:00
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard Offerte: opnemen wat ALS de onderneming "stopt" t.a.v. website hosting...

Beste Lancelotters,

Ik ben momenteel bezig met het verbeteren van een offerte. De klant heeft gezegd dat de offerte in principe akkoord is, mits daarin wordt opgenomen wat er gaat gebeuren als mijn eenmanszaak "stopt". (En hij het daar dus mee eens is.)

Ik zat zelf te denken aan zoiets als, dat wanneer de onderneming stopt, Webbes (mijn eenmanszaak) zorg draagt voor een correcte overdracht van de diensten naar een ander bedrijf onder vergelijkbare voorwaarden. Zoiets leek mij redelijk aangezien zo'n klant toch wel mag rekenen op continuiteit. Maar hoe breng ik dit correct onder woorden? En is zoiets niet veel te vaag? Wat wat is "vergelijkbaar" bijvoorbeeld? Of is het juist verstandig om niet al te concreet te worden om mezelf wat speelruimte toe te kennen?

Aanvullende info:
-> De "diensten" betreffen hosting en eenvoudig website-onderhoud, d.w.z.; het wijzigen van teksten en afbeeldingen (mijn klant had geen "zin" in een CMS).
-> Ik ben helemaal niet van plan mijn onderneming binnenkort stop te zetten! Maar ik sluit natuurlijk niet uit dat het ooit kan gebeuren.

Ik hoop dat iemand kan helpen. Alvast bedankt!
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 januari 2011, 21:53
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Hmm lastig, onderhouds diensten kun je simpel uitbesteden/doorschuiven.
Hosting, ... je kan voor die klant zoeken bij de betere partijen en hem een advies geven.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 januari 2011, 22:39
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Hmm lastig, onderhouds diensten kun je simpel uitbesteden/doorschuiven.
Hosting, ... je kan voor die klant zoeken bij de betere partijen en hem een advies geven.
Bedankt voor je antwoord, maar ik ben niet bang dat het hostingbedrijf ermee stopt; mijn klant is bang dat mijn bedrijf er op een gegeven moment mee stopt. En vraagt zich af wat er in dat geval gebeurt.

Ook heeft iemand mijn topictitel veranderd, maar het is dus niet echt "ten aanzien van hosting" ("ter attentie van" leek mij hier niet passen, hehe)...

Maar terugkomend op jouw eerste zin; lijkt het je dan verstandig om in de offerte op te nemen dat Webbes een vervangende partij zoekt die bereid is dezelfde diensten te leveren tegen vergelijkbare voorwaarden? Is zoiets haalbaar/normaal om aan te bieden? Het lijkt mij billig, maar ja, ik heb hier weinig ervaring in en vind het dus moeilijk om hierover te oordelen.

Nogmaals bedankt!
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 januari 2011, 12:07
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard

Mmm, ik vind het toch wel een vreemde voorwaarde om te moeten opnemen in je offerte. Het lijkt mij me meer iets voor je algemene voorwaarden.

Hoe lang duurt de opdracht? Is het de bedoeling dat je deze werkzaamheden meer dan een jaar gaat doen? Waar is de opdrachtgever nu eigenlijk echt bang voor of wat wil hij graag geregeld zien? Ik zou dat toch vragen om een beter beeld te hebben van waarom de opdrachtgever hier überhaupt naar vraagt.

Nu ben je niet van plan je bedrijf te stoppen ... maar wat als je daartoe gedwongen wordt door ziekte o.i.d.? Dan is het wel erg vervelend als je verplicht op zoek moet naar een vervanger.

Ook vind ik de tekst te vrij voor interpretatie want wat zijn vergelijkbare voorwaarden? Daar kan een lastige opdrachtgever het je heel moeilijk maken.

Ken jij niet toevallig vakgenoten waaraan je een dergelijke opdracht kan overdragen mocht dat nodig zijn? Dan nog zou ik alleen voorstellen dat je in geval van een bedrijfsstop een aantal kandidaten voorstelt die de opdracht verder af zouden kunnen maken.

Maar als gezegd, ik zou eerst nog even met de opdrachtgever in gesprek gaan om een beter beeld te krijgen van wat hij nu eigenlijk afgedekt wil zien.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 januari 2011, 12:10
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MariskaV Bekijk bericht
Mmm, ik vind het toch wel een vreemde voorwaarde om te moeten opnemen in je offerte. Het lijkt mij me meer iets voor je algemene voorwaarden.

Hoe lang duurt de opdracht? Is het de bedoeling dat je deze werkzaamheden meer dan een jaar gaat doen? Waar is de opdrachtgever nu eigenlijk echt bang voor of wat wil hij graag geregeld zien? Ik zou dat toch vragen om een beter beeld te hebben van waarom de opdrachtgever hier überhaupt naar vraagt.

Nu ben je niet van plan je bedrijf te stoppen ... maar wat als je daartoe gedwongen wordt door ziekte o.i.d.? Dan is het wel erg vervelend als je verplicht op zoek moet naar een vervanger.

Ook vind ik de tekst te vrij voor interpretatie want wat zijn vergelijkbare voorwaarden? Daar kan een lastige opdrachtgever het je heel moeilijk maken.

Ken jij niet toevallig vakgenoten waaraan je een dergelijke opdracht kan overdragen mocht dat nodig zijn? Dan nog zou ik alleen voorstellen dat je in geval van een bedrijfsstop een aantal kandidaten voorstelt die de opdracht verder af zouden kunnen maken.

Maar als gezegd, ik zou eerst nog even met de opdrachtgever in gesprek gaan om een beter beeld te krijgen van wat hij nu eigenlijk afgedekt wil zien.
Bedankt voor de tips! Dat vond ik nou ook, en dat is precies wat ik vanochtend heb gedaan. Het gaat hem er eigenlijk vooral om dat, mocht mij iets overkomen, de website hosting en e-maildiensten gewoon doorgaan. Het gaat hem dus niet zozeer om het onderhoud van de website; daar vindt hij dan wel weer een ander voor, zegt hij.

Ik ga nu in overleg met mijn hostingbedrijf om te vragen of, mocht ik morgen onder een bus komen o.i.d., mijn klant dan rechtstreeks contact kan opnemen met het hostingbedrijf en zijn hostingpakket als "stand-alone" pakket kan voortzetten i.p.v. dat deze in mijn reseller-pakket zit.
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 januari 2011, 12:15
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard

Oh..dat was dus een beetje mosterd na de maaltijd

Maar fijn te horen dat het inmiddels is opgelost!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 januari 2011, 12:17
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Nouja, nog niet helemaal, want mijn hostingbedrijf moet wel iets voor zo'n regeling voelen. Ik heb ze in ieder geval gemaild. Mochten ze niet tijdig reageren, zal ik ze even bellen.
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 januari 2011, 12:25
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard

Tsja, daar heb ik dan weer geen verstand van. Ik zou ook niet weten of een dergelijke regeling gebruikelijk is of niet maar het lijkt me sowieso nuttig om te weten of het mogelijk is.
Het lijkt me alleen lastig voor het hostingbedrijf om in te schatten wanneer ze jouw opdrachtgever mogen machtigen om uit jouw resellerpakket te stappen (ook voor jezelf).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 januari 2011, 12:44
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

dit is inderdaad wel typisch iets wat in je AV komt, niet in je offerte.

maar hoe regel je je hosting nu? ben je reseller of eindklant? Want dan kun je snel een lijntje naar de webhost leggen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 januari 2011, 13:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniella Bekijk bericht
De "diensten" betreffen hosting
Bij die dienst vind ik het heel verstandig van de klant dat hij hier kritisch op is. Ik heb als ICT-consultant (grotere) klanten begeleid bij het kiezen van hosting, en de continuïteitswaarborgen waren altijd een aandachtspunt. We zouden nooit hosting hebben afgenomen van een eenpitter in een eenmanszaak. Dat is niet met voorwaarden op te vangen. Hosting hoort thuis bij grotere bedrijven, met teams van technici en met goede continuïteitsverwachtingen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Starten als freelancer, wat wel en niet op website Bas Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 36 25 november 2009 17:07
Importeren als tweede onderneming, wat zegt de belastingdienst dan? DennisWillemse Belasting 5 31 mei 2008 16:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon