Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juni 2011, 13:00
Memyselfandi Memyselfandi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 3
Standaard Facturen over datum. Wel nog openstaande opdrachten, mag ik deze annuleren?

Goede dag.
Ik heb een opdrachtgever die heeft voor een flink bedrag rekeningen over datum openstaan. Hier zijn reeds herinneringen voor verstuurd, maar deze zijn ook verlopen, en nog steeds geen betaling ontvangen. Dit is bij meerdere ingehuurde bij dit bedrijf aan de hand.

Nu heb ik nog 2 aangenomen opdrachten openstaan. (volgende week en de week erop)Deze heb ik al aangenomen voordat de facturen over datum waren.
Ik heb er geen vertrouwen in dat deze betaald worden omdat er van alles aan de hand is (reorganisatie ed) En ik ben bang dat wanneer ik deze opdrachten uitvoer ik ook naar dit geld kan fluiten.
Kan ik de opdrachten annuleren?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juni 2011, 13:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Wat staat daarover in het contract en eventueel jouw algemene voorwaarden of hun inkoopvoorwaarden (voor zover die onderdeel zijn van de overeenkomst)?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 juni 2011, 13:14
Memyselfandi Memyselfandi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 3
Standaard

Dank je wel voor je snele reactie Rene
Ik heb geen algemene voorwaarden(zijn in de maak branchegerelateerd)
Het is een opdracht bevestigd per e-mail.
Van hun heb ik ook nooit voorwaarden ontvangen, enkel een vergoedingsoverzicht.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 juni 2011, 13:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dan neem ik maar even aan dat hier niets over is afgesproken en dat het aankomt op het Nederlands recht (wetten, jurisprudentie etc.).

Wat je in ieder geval hebt is het opschortingsrecht: je stopt met werkzaamheden voor deze opdrachtgever tot hij zijn betalingsachterstand heeft ingelopen. Dat moet wel - rekening houdend met alle omstandigheden - redelijk en billijk zijn, maar dat lijkt me hier wel het geval.

Of je opdrachten die je hebt aangenomen mag annuleren (dat wil zeggen, je schort niet alleen de werkzaamheden op, maar je kondigt ook aan de opdracht niet meer te zullen uitvoeren) weet ik niet 1-2-3. Dat is niet helemaal vanzelfsprekend. Een klant met een tijdelijk liquiditeitsprobleem kan dan onredelijk in zijn belangen worden geschaad. Maar aan de andere kant heb jij ook een probleem: je kunt geen tijd vrijhouden voor een klant die niet betaalt en waarvoor je door opschorting feitelijk geen werkzaamheden kunt verrichten.

Misschien is het meest redelijke: al je werkzaamheden opschorten en reserveringen voor deze klant in je agenda schrappen. De boodschap voor de klant is: u moet eerst alle achterstallige betalingen doen (desgewenst inclusief wettelijke rente), daarna kunt u contact opnemen om een nieuwe planning af te spreken voor de lopende en nieuwe opdrachten. In de praktijk ben je dan af van een klant die niet meer kan of wil betalen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 juni 2011, 14:09
Memyselfandi Memyselfandi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 3
Standaard

Dank u wel voor uw antwoord. Ik ga een e-mail opstellen dat ik de lopende opdrachten opschort totdat de betaling van de openstaande facturen voldaan is.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 juni 2011, 16:16
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

Even een vraag tussendoor: heb je hen ook gebeld of persoonlijk gesproken?
Soms moet je gewoonweg wat directer handelen dan via e-mail.

Succes ermee!
Hopelijk gaan ze niet op de fles...
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon