Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 december 2011, 13:07
Miss-V-ICT Miss-V-ICT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2011
Berichten: 5
Standaard Tussentijds opzeggen door freelancer

Ik ben 2 maanden een klus aangegaan met een contract van 9 maanden. Ik neem normaal nooit zulke lange klussen aan, maar ik had op dat moment niet veel keus en het zo alles bij elkaar een mooi bedrag opleveren wat ik als starter goed kon gebruiken. Nu zijn we 2 maanden verder en de opdracht blijkt echt erg saai te zijn. Ik twijfel nu of ik op zal zeggen. Ik heb in principe een opzegtermijn voor 4 weken,dus het zou kunnen, maar ik ben bang voor reputatieschade en dat ik niet meer aan de bak kom bij het bemiddelingsbureau dat deze klus heeft geregeld. Maar ik voel me ook een beetje schuldig naar mijn zeer vriendelijke opdrachtgever dan ik niet echt het beste van mezelf geef.

Daarnaast denk ik aan alle leuke klussen die er te doen zouden kunnen zijn.

Wat moet ik doen, opzeggen of doorbijten
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 december 2011, 14:00
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Doorbijten. Kom op .. het is een lastige tijd en het verdient ten minste (zekerheid van inkomsten). Zeker gezien alle gedoe die erbij komt (ik zie ook geen enkel positief punt) lijkt het me echt niet slim om op te zeggen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 december 2011, 14:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Een kort bericht dat vol staat met verkeerde keuzes of uitgangspunten..

- Je had weinig keus, je moest deze opdracht wel aannemen
- Je vind het werk saai dus wil je niet verder..
- je voelt je schuldig dat je niet het beste van jezelf geeft want je opdrachtgever is best aardig

Het is allemaal een beetje beschreven alsof het je allemaal overkomt en je er ook niks aan kan doen..
Freelancer / zzp-er zijn geeft een bepaalde vrijheid maar dat is iets anders als vrijblijvendheid.. je bent een contract voor 9 maanden aangegaan. Als jij geen goede reden hebt anders dan dat het saai is dan vind ik dat je in principe het contract moet uitdienen. De ene klus is uitdagender dan de andere en een opdrachtgever kiest natuurlijk niet voor niks voor een langlopend contract, ze willen ook een bepaalde mate van zekerheid.

Zo dat was het preek gedeelte Wat ik bedoel te zeggen is dat je als zzp-er over veel aspecten moet nadenken en niet overal in moet stappen en soms moet je op de blarern zitten als je een verkeerde keuze hebt gemaakt maar...

Natuurlijk is het mogelijk om het contract te beëindigen, er is tenslotte een opzegtermijn opgenomen, dat is de formele kant en een opdrachtgever zit ook niet te wachten op een ongemotiveerde freelancer. Om te voorkomen dat het bemiddelingsbureau of je opdrachtgever boos op je word zul je je professioneel op moeten stellen en open kaart spelen en zorg dat je zelf de regie in handen houd, dus praat zelf met je opdrachtgever en laat dat niet over aan het bemiddelingsbureau (al zullen ze dat zelf misschien wel willen)

De juiste volgorde
Je geeft bij het bemiddelingsbureau aan dat je de opdracht saai vind en dat je overweegt deze te beëindigen en hoe zij denken dat de opdrachtgever daar naar kijkt. Bespreek dat je ook flexibel wilt omgaan met de opzegtermijn dus als het 5 of 6 weken duurt voor zij een vervanger hebben dat je dan best zo lang wilt blijven, maar geef ook aan dat je nog met de opdrachtgever wilt spreken of de werkzaamheden anders ingedeeld kunnen worden of misschien minder uren zodat je ook andere klussen kan aannemen. Geef wel duidelijk aan naar het bemiddelingsbureau dat je het nog niet met de opdrachtgever hebt besproken, maar dat je dat in principe zelf wil doen maar niet wilde dat het buro verrast werd door een mededeling dat je ermee stopt (je hebt tenslotte een contract met 2 partijen)

Daarna bespreek je het vergelijkbare met de opdrachtgever.

Mijn ervaring met dit soort situaties is dat de opdrachtgever ook niet zit te wachten op een ongemotiveerde freelancer (ze zijn duur genoeg) vaak hebben ze het zelf ook wel gezien, of herkennen het op moment dat je het verteld. Persoonlijk sluit ik nooit langlopende contracten, liever 3x 3 maanden als 1x 9 maanden. nu zijn langlopende contracten in mijn branch ook minder gebruikelijk. veel opdrachtgevers willen graag flexibiliteit behouden en vinden 3 maanden soms al lang.

Het bemiddelingsbureau zal waarschijnlijk in eerste instantie iets moeilijker doen is mijn ervaring, zij zien het toch ook als probleem voor hun relatie met de opdrachtgever. Dat probleem kan je alleen oplossen door zelf flexibel te zijn in de afwikkeling, dus langer blijven als het nodig is (binnen het redelijke) of korter als ze snel iemand vinden en vooral netjes overdragen.
Laat blijken dat je hun kant van het verhaal ook snapt.

Ter afsluiting, het lijkt misschien tegenstrijdig door je eerst op je verantwoordelijkheden te wijzen en daarna uit te leggen hoe ik het zou aanpakken om te gaan opzeggen.. maar voor mij zijn dit altijd de ingrediënten bij problemen, wees je heel duidelijk bewust van de verplichtingen die je bent aangegaan en hou daar rekening mee bij het oplossen van het probleem.

en zorg dat je voor jezelf de juiste keuze maakt zodat je niet over 2 maanden weer spijt hebt dat je de klus hebt afgebroken en nu geen klus hebt en weer gedwongen bent om het eerste wat voorbij komt aan te pakken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 december 2011, 14:52
Miss-V-ICT Miss-V-ICT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2011
Berichten: 5
Standaard

Beste Roel en Ramon

Bedankt voor jullie reacties. Roel, je staat de spijker op zn kop. Ik wist natuurlijk van te voren dat dit weleens saai zou kunnen worden en ik heb t toch aangenomen. En inderdaad, ik vat het hele leven nogal vrijblijvend op en zeker mijn werk. Maar omdat de rest van de maatschappij (bijv. de belastingdienst) toch wat duidelijker regels heeft, leek het mij verstandig deze klus te nemen. Bovendien zijn ze hier heel goed met bepaalde IT aspecten die ik juist niet zo beheers, dus ik heb er veel geleerd.

Jullie benadrukken allebei het "gedoe" dat het op gaat leveren als ik voortijdig stop en ik zie daar net zo tegenop als de rit uitwerken. Ik heb net al aangegeven dat mijn huidige werkzaamheden nogal saai zijn en ik mag nu even iets anders gaan doen. Dit is kenmerkend voor dit werknemervriendelijke bedrijf en dat waardeer ik zeer.

Ik denk dat ik ook zonder meer een dag per week minder kan gaan werken, maar daar ben ik dan weer te gierig voor.

Kortom, ik ga de schouders eronder zetten, erover praten als het te saai worden en 1 dag per maand vrij nemen om mijn vakkennis bij te houden en volgende keer geen contract van 9 maanden in 1 keer tekenen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 december 2011, 15:28
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Beste miss V,
je vertelt niet wat er nu saai is aan je werk. Hoeft ook niet trouwens.
Wat ik wil zeggen is dat je kunt proberen om positief te kijken naar de delen van het werk die niet saai zijn en daarvan te genieten.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er onderdelen van het werk zelf zijn die niet uitdagend (meer) zijn. Maar daar kan bijvoorbeeld tegenover staan dat je ontzettend leuke contacten hebt met je collega's en/of je werkgever.

Misschien is er wel een fitness-ruimte (ik noem maar een dwarsstraat) of iets anders waar je je lekker kunt uitleven.

Ik bedoel maar, werken op locatie heeft zoveel meer aspecten dan het inhoudelijke werk. Probeer je niet blind te staren op wat er niet leuk is, kijk naar hoe je het zo leuk mogelijk kunt maken.

En ja, soms is werk gewoon niet leuk. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik ken het ook hoor. Heb ooit een half jaar als gedetacheerde bij een bedrijf gewerkt waar ik drie keer dood ging van ellende. Ook omdat het zo saaaaai was. Met mijn collega's op de locatie had ik nauwelijks contact, dus ik zat maar in mijn eentje in mijn kamertje te ploeteren. De collega's van mijn 'echte' werk, zag ik ook niet want ik zat in een andere stad.

Maar ik had nu eenmaal die verantwoordelijkheid op mijn schouders genomen (denkende dat het een leuke klus zou zijn) en als het dan tegenvalt heb je gewoon pech. Tenzij het echt niet gaat (je wordt er depressief of overspannen van of zo) moet je gewoon aan je verplichtingen voldoen. Vind ik, maar ik ben nogal van de oude stempel.

Ik heb in ieder geval wel mijn lesje geleerd toen. Hoop dat het jou ook lukt om er iets positiefs uit te halen.

Sterkte ermee!

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 december 2011, 16:09
Miss-V-ICT Miss-V-ICT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2011
Berichten: 5
Standaard

Beste Marlies

Je bent niet de enige hoor, die vind dat ik gewoon aan mijn verplichtingen moet doe, dus zo "ouderwets" is dat niet. Eigenlijk vinden alleen die snelle, Engelse recruiters dat ik daar zo snel mogelijk weg moet en voor hen moet gaan werken, maar die denken ook alleen aan hun eigen bonus.

Er zijn zeker leuke aspecten aan het werk, de collega's en hun technische expertise, de nabijheid, en het "echte" programmeerwerk. Het "probleem" is dat er van me verwacht wordt dat ik me ook in het totale bedrijfsproces ga verdiepen, daarom hebben ze me ook voor zo lang aangenomen, en dat vind ik minder interessant. De technische dingen die ik leer neem ik mee, maar hun specifieke bedrijfstak is niet zo van belang voor mijn verder loopbaan. Maar goed, depressief of overspannen zal ik er zeker niet van woorden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdracht tussentijds opzeggen (door freelancer) L@JC Omgaan met opdrachtgevers 3 1 april 2008 22:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon