Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 november 2012, 22:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Question Adwords 'Flexibel bereik': wie snapt er nog iets van?

Ik heb een campagne lopen in Adwords en kreeg een "Verplichte serviceaankondiging: komende wijziging van de instellingen van uw AdWords-campagne".

Citaat:
We hebben onlangs een nieuwe optie voor campagnes in het Google Display Netwerk geïntroduceerd, 'Flexibel bereik' genaamd. Met deze optie kunt u uw targeting-instellingen kiezen op advertentiegroepniveau in plaats van op
campagneniveau.
Dat klinkt nog overzichtelijk, maar na
Citaat:
We hebben vastgesteld dat uw account ****** gebruikmaakt van meerdere targetingmethoden. We raden u aan om ter voorbereiding op deze wijziging campagnes met een instelling voor een breed bereik na te kijken, om u ervan te verzekeren dat u de beoogde doelgroep bereikt. (Als u niet weet of een campagne is ingesteld op breed bereik, kijkt u in het gedeelte 'Netwerken' van het tabblad 'Instellingen' in AdWords.) Meer in het bijzonder raden wij aan om campagnes na te kijken die een van de volgende targetingmethoden in één enkele advertentiegroep hebben:
begreep ik er al minder van. En na
Citaat:
Als u de targeting wilt bewerken, kunt u de gewenste wijzigingen nu aanbrengen. Voor campagnes die nog geen gebruikmaken van flexibel bereik, verandert u eerst het type bereik. Hiervoor gaat u naar het gedeelte 'Netwerken' van het tabblad 'Instellingen' in AdWords en selecteert u 'Flexibel bereik'. Vervolgens gaat u naar het gebied 'Displaytargeting wijzigen' en geeft u op of u alleen advertenties wilt weergeven als de desbetreffende targetingmethode van toepassing is. Als u bijvoorbeeld plaatsingen hebt toegevoegd, kunt u kiezen of u uw advertenties alleen wilt weergeven op die specifieke plaatsingen of op alle geschikte plaatsingen.
Was ik helemaal de weg kwijt. Ik heb het hele verhaal, de online help en blogs 3 keer gelezen, maar mijn conclusie is dat ik niets meer van Adwords begrijp. Ligt dit aan mij
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 december 2012, 18:24
Anderverhaal Anderverhaal is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juli 2012
Berichten: 19
Standaard

Ok, het kostte ff wat zoekwerk, maar ik denk dat het zo in elkaar steekt:

(zie onderaan voor een stappenplan)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik heb een campagne lopen in Adwords en kreeg een "Verplichte serviceaankondiging: komende wijziging van de instellingen van uw AdWords-campagne". We hebben onlangs een nieuwe optie voor campagnes in het Google Display Netwerk geïntroduceerd, 'Flexibel bereik' genaamd. Met deze optie kunt u uw targeting-instellingen kiezen op advertentiegroepniveau in plaats van op
campagneniveau.
Je moet hiervoor toch ff de Google-help induiken. Daarin staat onder meer:

Citaat:
AdWords-accounts zijn opgebouwd uit drie lagen: het account, de campagnes en de advertentiegroepen.
(...)
Uw campagne beschikt over een eigen budget en instellingen op basis waarvan wordt bepaald waar de advertenties kunnen worden weergegeven.

Uw advertentiegroep bevat een reeks vergelijkbare advertenties en een lijst met woorden en woordgroepen, ook wel zoekwoorden genoemd, die de weergave van deze advertenties activeert.
Kortom, een advertentie valt onder een advertentiegroep en een advertentiegroep valt onder een campagne. Je kunt dit terugzien in het schema op deze helppagina:
http://support.google.com/adwords/bi...answer=1704396

Citaat:
We hebben vastgesteld dat uw account ****** gebruikmaakt van meerdere targetingmethoden.
Er zijn per campagne meerdere targetingmethoden in het Google Display Netwerk: je kunt je advertenties op zelfgekozen websites plaatsen, of op websites die aan bepaalde zoekwoorden voldoen. En zo zijn er nog een paar mogelijkheden die je per campagne kunt instellen. Nu is er in deze optie iets veranderd.

Check ook:
http://support.google.com/adwords/bi...answer=1726527

Citaat:
We raden u aan om ter voorbereiding op deze wijziging campagnes met een instelling voor een breed bereik na te kijken, om u ervan te verzekeren dat u de beoogde doelgroep bereikt. (Als u niet weet of een campagne is ingesteld op breed bereik, kijkt u in het gedeelte 'Netwerken' van het tabblad 'Instellingen' in AdWords.) Meer in het bijzonder raden wij aan om campagnes na te kijken die een van de volgende targetingmethoden in één enkele advertentiegroep hebben:
Google heeft dus een wijziging doorgevoerd: de genoemde targetingmethoden kon je vroeger alleen per campagne instellen. Tegenwoordig is dat kennelijk ook mogelijk per advertentiegroep. Wat ze hier nu zeggen, is dat je even moet nakijken of de targetingmethodes van je campagnes nog wel kloppen na de wijziging.

Je moet hiervoor echter wel weten of je gebruik maakt van Google Search en/of het Google Display Netwerk. Dat kun je controleren door het gedeelte tussen haakjes even op te volgen. Met 'breed bereik' bedoelt Google volgens mij zowel Google Search als Google Display Netwerk.

Je kunt zelf bepalen op welke websites je je advertenties wilt laten weergeven. Google noemt deze optie 'Plaatsingen' en die valt onder de targetingmethoden. Ik kan dus mijn advertentie via het Google Display Netwerk specifiek laten weergeven op bijvoorbeeld lancelots.nl. Onder 'Plaatsingen' voer ik dan bijvoorbeeld lancelots.nl in, zodat mijn advertentie op deze website weergegeven wordt. Ik kan ook websites automatisch laten selecteren op basis van zoekwoorden of op soortgelijke websites.

Voorheen kon dit allemaal kennelijk alleen op campagne-niveau, maar nu dus ook op advertentiegroepniveau.

Citaat:
Als u de targeting wilt bewerken, kunt u de gewenste wijzigingen nu aanbrengen. Voor campagnes die nog geen gebruikmaken van flexibel bereik, verandert u eerst het type bereik. Hiervoor gaat u naar het gedeelte 'Netwerken' van het tabblad 'Instellingen' in AdWords en selecteert u 'Flexibel bereik'. Vervolgens gaat u naar het gebied 'Displaytargeting wijzigen' en geeft u op of u alleen advertenties wilt weergeven als de desbetreffende targetingmethode van toepassing is. Als u bijvoorbeeld plaatsingen hebt toegevoegd, kunt u kiezen of u uw advertenties alleen wilt weergeven op die specifieke plaatsingen of op alle geschikte plaatsingen.
Het grappige is dat sommige opties hierboven volgens mij een andere naam hebben gekregen en er bovendien een optie wordt overgeslagen. Daarom het volgende:

Als je in het campagnebeheer op het tabblad 'Instellingen' klikt, kun je onder de kop 'Algemeen' en de subkop 'type' het 'Zoek- en Displaynetwerk' selecteren. Dit staat volgens mij synoniem voor 'Flexibel bereik'.

Vervolgens verschijnt er zowel bij de Campagne als de Advertentiegroep een nieuw tabblad genaamd 'Display Netwerk'. Bij de Advertentiegroep klik je hier op 'Displaytargeting wijzigen'. Er verschijnt onder meer een kader met het kopje 'Plaatsingen'. Onderaan staat de optie 'Advertenties alleen weergeven op deze plaatsingen' of 'Advertenties weergeven op alle in aanmerking komende plaatsingen'. Hierachter vind je 'bewerken', waar je op kunt klikken om een van de genoemde opties te selecteren.

Volgens mij is dit wat Google bedoelt. Het is geen wereldschokkende verandering, maar wel een interessante. Je kunt nu dus per advertentiegroep nauwkeuriger bepalen op welke websites je je advertenties wilt laten zien. En of je dat alleen bij die opgegeven plaatsingen gebeurd, of ook bij soortgelijke websites.

Hoop dat dit een beetje helder is!
__________________
Tekstbureau Anderverhaal is gespecialiseerd in interviews, achtergrondartikelen en reportages met een focus op geloof, duurzaamheid en ict. Check voor meer info http://www.johanschutten.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 december 2012, 23:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dankjewel voor de uitleg Johan.

Toch vind ik Adwords een heel ander beestje geworden. In de begintijd was het redelijk rechttoe-rechtaan en verscheen je advertentie binnen een minuut. Tegenwoordig moet ik regelmatig een half uur worstelen om uit te zoeken hoe e.e.a. werkt. En soms blijft het zoeken waarom een advertentie in eerste instantie niet wil verschijnen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voor altijd zzp'er of begin van iets groters? mverheij Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 4 9 augustus 2007 15:35
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon